Jumaat, Julai 10, 2009

Pengerusi Baru PASTI Kawasan Kota Tinggi

GENAP seminggu yang lalu, iaitu pada 3/7/2009 telah berlaku penyerahan tugas Pengerusi PASTI Kawasan Kota Tinggi daripada Saudara Mohd. Azlan Toriman kepada Pengerusi yang baru. Saudara Azlan kini bertindak sebagai penasihat di samping Tuan Haji Kamaldin.

Saya selaku admin blog ini tidak tahu mengapa saya mengambil masa seminggu untuk menaip entri berkenaan perkara ini. Mungkinkah ianya bukan suatu perkara yang penting atau boleh jadi saya merasakan bahawa belum tiba masanya Saudara Azlan melepaskan jawatan yang disandangnya sejak tahun 2005, walaupun sebenarnya telah lama beliau menyatakan hasrat untuk berbuat demikian dek kerana ingin memfokus kepada tugas-tugas sebagai Ketua Pemuda Pas Kawasan Kota Tinggi.

Selepas perlantikan pengerusi baru, saya ada berbincang dengan beberapa orang AJK Pasti yang lain sama ada perlu atau tidak satu undian semula diadakan kerana saya merasakan pengerusi yang baru ini tidak layak berada di tempatnya namun pandangan saya telah ditolak. Saya masih merasa tidak puas hati, jiwa saya rasa tidak tenteram hingga saya membuat keputusan untuk tidak menulis apa-apa entri berhubung perkara tersebut bagi memaklumkan tentang pertukaran pengerusi PASTI Kawasan Kota Tinggi. Malah saya juga tidak mengubah carta organisasi yang terpapar di sebelah kanan blog ini kerana saya merasa bersalah kalau mengubahnya, hinggalah saat entri ini ditulis.

Namun sesudah satu minggu berlalu, setelah berbincang dengan rakan-rakan dalam jawatankuasa PASTI dan isteri saya yang juga ketua guru kawasan (yang secara peribadi turut tidak bersetuju dengan perlantikan pengerusi baru), akhirnya saya akur dan dengan berat hati terpaksa juga menerima hakikat bahawa saya telah dipilih untuk memegang jawatan Pengerusi PASTI Kawasan Kota Tinggi - satu tanggungjawab yang saya kira amat berat untuk dipikul.

Apakan daya, saya tak mampu menolak walaupun puas menyatakan diri ini tidak layak. Dalam jamaah, sebenarnya tidak molek meminta jawatan, namun tidak pula sayugia menolak apabila diberi amanah. Walaupun pada zahirnya manusia yang melantik, pada hakikatnya Allah-lah yang telah memilih. Maka hendaklah amanah Allah itu dilaksanakan dengan sebaik-baiknya dengan penuh rasa kehambaan. Mudah-mudahan Allah beri saya kekuatan untuk memikul tanggungjawab ini dan mendapat kerjasama daripada semua AJK demi memastikan PASTI Kawasan Kota Tinggi terus berkembang dan menjadi pusat pendidikan pra-sekolah Islam pilihan masyarakat, Insya-Allah.

Kepada Saudara Azlan, diucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih yang tidak terhingga kerana telah mengorbankan masa dan tenaga memimpin PASTI Kawasan Kota Tinggi sehingga berjaya memiliki 3 cawangan kini. Semoga segala jasa dan kebaikan saudara mendapat ganjaran pahala daripada Allah SWT. Amin!