Isnin, Mac 22, 2010

KURSUS PERGURUAN TAHAP 1 & 2

KURSUS Perguruan PASTI Tahap 1 dan 2 telah diadakan di Tiram Village Resort, Ulu Tiram, Johor pada 13 - 15 Mac lalu. Seramai kira-kira 70 orang guru PASTI dari seluruh negeri Johor telah menyertai kursus anjuran Majlis Guru PASTI Negeri Johor (MGPNJ) ini.

PASTI Kawasan Kota Tinggi turut menghantar 2 orang guru, iaitu Puan Enayati Hj. Kasmuri dari PASTI Al-Falah 1, Taman Kota Jaya dan Cik Fatin Nabihah Saat dari PASTI Al-Falah 2, Taman Hijrah. Cikgu Enayati mengikuti kursus Tahap 2 manakala Cikgu Fatin yang merupakan guru baru mengikuti kursus Tahap 1.

Kursus Perguruan PASTI diadakan bertujuan memantapkan lagi pengetahuan guru-guru PASTI dalam bidang pendidikan pra-sekolah Islam di samping memberi tarbiyah Islamiyah kepada mereka yang mana ketika berkursus guru-guru PASTI tidak dibenarkan memakai tudung bawal atau yang berfesyen, sebaliknya diwajibkan memakai tudung labuh. Ini kerana setiap guru PASTI merupakan role model dalam membentuk jati diri dan sahsiah muslim kepada murid-murid. Kursus ini juga dapat menjalin ukhwah di kalangan guru-guru PASTI.