Khamis, Ogos 20, 2009

Petua Tentang Puasa

DUA hari lagi umat Islam akan menyambut puasa. Seronok, kan? Tentu seronok. Orang dulu-dulu apabila hendak menyambut puasa, persediaannya dibuat lebih awal. Itu sebabnya bulan Rejab dan Syaaban bagi mereka sungguh meriah - melazimkan puasa sunatnya, memperbanyakkan bacaan Qurannya, membangunkan malam dengan solat dan zikirnya serta bermacam-macam lagi ibadah ekstra. Jadi, apabila datang bulan Ramadhan momentum sedia ada itu dilancarkan lagi. Ibarat orang sudah buat persediaan berjoging selama dua bulan, masuk bulan ketiga kacang saja nak berlari. Itu cerita orang dulu-dulu.

Eh, nak puasa pun kena buat persediaan ke? Apa yang susah sangat puasa tu sampai kena buat latihan-latihan pula? (Puasa ganti yang dibuat last minute ini pun kiranya macam latihanlah ni). Gitulah kira-kiranya orang kita umat akhir zaman ni. Itulah kalau kita nampak ibadah puasa sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga (macam yang difaham oleh anak-anak kita dari kelas tadika tu le). Sebenarnya kedatangan Ramadhan menuntut kita membuat lebih daripada itu. Iaitu menahan diri dari segala yang nafsu suka dan melakukan sebanyak-banyaknya amal kebaikan yang memang nafsu sangat-sangat tak suka. Maka, sebab itulah orang-orang dulu terutama orang soleh tidak mengambil ringan latihan-latihan ibadah sebelum tibanya bulan Ramadhan (orang putih kata practise make perfect).

Boleh ke start-start je Ramadhan, terus menahan diri dari semua keinginan nafsu? Larat ke datang je Ramadhan terus berduyun-duyun ke surau dan masjid untuk bertarawih dan bertadarus? Mampu ke tiba je Ramadhan terus capai Quran (yang sebelum ini jarang-jarang dicapai) dan mengkhatamnya sebelum sampai Syawal? Sanggup ke kita sampai je Ramadhan terus mengokot (orang putih kata stapler) bibir dari bercakap benda yang bukan-bukan atau mengawal seluruh pancaindera dari melakukan perkara-perkara yang tak elok? Jawapannya tentulah payah dan sukar. Minggu pertama Ramadhan mungkin masih panas lagi semangat tu tapi masuk minggu kedua.. minggu ketiga baru terasa betapa sukarnya mengekalkan suhu panas ini dari terus sejuk dan sejuk. Tambah-tambah pula ujian-ujian saat menghampiri Syawal sedia diakui sangat mencabar dan sukar. Gamaknya itulah punca kenapa jemaah Tarawih di surau dan masjid semakin mengecil saat ke penghujung Ramadhan (sebab ramai yang berjemaah di shopping complex pula). Kaji-kaji punca rupanya kerana tak mampu mengekalkan momentum larian dek kerana tiada persediaan awal Ramadhan seperti yang diperkatakan tadi.

Oleh itu, macam mana nak buat? Ramadhan tinggal dua hari saja ni! Tak sempat nak buat exercise mahupun preparation dah ni. Ok, apa hal sekali pun, Ramadhan tetap datang sama ada kita bersedia atau tidak, mahu atau tidak, hendak atau tak hendak! Jadi, berusaha dan berdoalah agar kita mampu mengisi Ramadhan kali ini dengan amalah yang terbaik, jauh lebih baik daripada tahun-tahun yang lepas. Manalah tahu entah-entah ini Ramadhan kita yang terlast..