Rabu, Ogos 25, 2010

ANTARA LOBAK, TELUR DAN KOPI

MAYA hampir putus asa dengan masalah demi masalah yang menimpa hidupnya. Satu masalah berlalu, masalah lain pula datang bertalu-talu. Perasaan marah, sedih, malu, takut, benci, meluat, geram... sebut apa juga perasaan yang menghimpit sanubari, semuanya pernah dirasakan. Sehingga Maya berasakan dirinya dan derita adalah satu. Maya ke rumah ibunya. Kepada ibu semua masalah diluahkan dan ibu mendengar dengan tenang tanpa banyak bicara.

Selepas mendengar penuh empati, ibu mengajak Maya ke dapur. Ibu mendidihkan tiga periuk air kosong. Setelah air mendidih, ibu memasukkan lobak merah, telur dan serbuk kopi asli ke dalam periuk berasingan. Semua dibiarkan mendidih beberapa lama. Selepas itu, ibu mengeluarkan lobak merah dan telur dari periuk serta meletakkan kedua-duanya di dalam mangkuk. Kopi yang diisi dalam periuk dituang ke dalam mangkuk juga. Kemudian si ibu menoleh kepada Maya sambil berkata, "Apa yang Maya nampak?"

"Lobak merah, telur dan kopi."

"Dekat lagi. Cuba pegang lobak ini. Bagaimana keadaannya?"

Maya menurut saja, lalu menjawab, "Lembik."

"Ambil telur itu dan pecahkan. Tengok bagaimana keadaan di dalamnya," pinta ibu.

Maya tidak membantah. Dia melakukan seperti apa yang diminta oleh ibunya.

"Sekarang cuba hidu dan rasa kopi ini," satu lagi permintaan ibu dan Maya menurut juga.

"Wanginya! Aroma dan rasa kopi... tapi apa makna semua ini, ibu? Apa kena mengena semua ini dengan Maya?" Maya inginkan penjelasan.

"Semua ini... lobak merah, telur dan kopi telah dididihkan dengan cara dan jangka masa yang sama, kan?"

"Ya, betul. Jadi?"

"Lobak merah mulanya keras. Tetapi setelah dimasukkan ke dalam air mendidih ia menjadi lembik. Telur pula, sebelum dimasukkan ke dalam air mendidih, kulitnya rapuh melindungi isinya yang lembut. Tapi selepas itu isi telur menjadi beku dan keras berbanding sebelumnya." Ibu Maya mula menjelaskan. Kini giliran ibu pula bercakap dan Maya mendengar dengan penuh perhatian.

"Serbuk kopi ini lain. Tak sama dengan lobak dan telur. Sebelum dikisar menjadi serbuk, ia sangat keras. Setelah menjadi serbuk, ia dengan mudah larut dalam air panas mendidih. Sifat pepejal luarannya hilang. Ia larut seolah-olah mengalah kepada air panas, namun ia berjaya mengubah warna, rasa dan bau air panas mendidih. Air yang jernih telah menjadi air kopi. Jatidiri kopi tidak berubah walaupun ia larut dalam air panas, bahkan ia mengubah air panas kosong kepada air kopi!"

Maya merenung jauh ke dalam diri apabila ibu memegang kegua bahunya. renungan mata ibu tenang, lembut dan bersinar bertemu mata Maya yang layu dan lesu. Dengan penuh kasih sayang dari lubuk hati, ibu bertanya, "Mana satu hatimu, anakku... lobak, telur atau kopi?"

Andai soalan terakhir ini ditujukan kepada kita, apa jawapan kita? Adakah kita seperti lobak merah yang keras dengan warna yang gemilang, menjadi lemah dan lembik luar dan dalam apabila dilanda ujian serta cabaran kehidupan... meratap sepanjang hidup atas 'malangnya' nasib yang menimpa diri? Tercari-cari siapa yang patut dipersalahkan atas 'panasnya' penderitan yang melanda?

Atau seperti telur yang bermula dengan memiliki sifat yang lembut, menjadi keras apabila menghadapi ujian serta cabaran kehidupan? Luarannya seperti tidak berubah, tetapi dalamannya menjadi keras. Tercari-cari kepada siapa dendam hendak dibalas atas 'panasnya' penderitaan yang melanda? Mengukur-ukur berapa tebal tembok yang perlu dibina antara diri dengan 'penjahat-penjahat' yang membuat hidup susah?

Atau seperti biji kopi yang tidak pernah hilang jatidiri walaupun telah dikisar dan dimasukkan pula ke dalam air mendidih sehingga hilang sifat luarannya? Cabaran dan ujian yang dihadapi tidak mengubah jatidiri. Kepasrahannya menerima apa jua yang mendatang tidak membunuh prinsip dan nilai kebenaran serta tidak menjauhkan dari matlamat kehidupan sebagai khalifah dan hamba Allah di muka bumi. Lebih banyak cabaran dan rintangan, potensi diri terus berkembang sehingga mampu pula memberi inspirasi kepada orang lain. Dari pengalaman menghadapi 'kepanasan', mampu pula membimbing orang lain.

Orang sekeliling yang melihatnya dengan mata lahir memandang simpati dengan apa yang menimpanya... tetapi dia sendiri tenang. Semuanya diterima sebagai sapaan penuh kasih dari Allah yang ingin memperkenalkan sifat-Nya yang Maha Sempurna. Peristiwa yang berlaku diberi pemaknaan tauhid yang mendalam, seolah-olah Allah menyapanya dengan pesanan ini: "Salam Rahmat buatmu wahai hamba-Ku. Aku Ar-Rahman Ar-Rahim. Aku inginkan kesejahteraan buatmu. Maka terimalah ketentuan takdir-Ku sebagai peluang untuk cinta antara kita berpadu supaya engkau dapat kembali kepada-Ku di alam yang kekal abadi."

"Dialah Allah, tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dialah Ar-Rahman (Yang Maha Pengasih), Ar-Rahim (Yang Maha Penyayang). Dialah Allah, tiada Tuhan selain Dia, Al-Malik (Yang Maha Memiliki), Al-Quddus (Yang Maha Suci), As-Salam (Yang Maha Sejahtera), Al-Mukmin (Yang Maha Menjaga Keamanan), Al-Muhaimin (Yang Maha Memelihara Keselamatan), Al-Aziz (Yang Maha Perkasa), Al-Jabbar (Yang Maha Kuasa), Al-Mutakabbir (Yang Memiliki Segala Keagungan). Maha Suci Allah daripada apa yang mereka sekutukan. Dialah Allah Al-Khaliq (Yang Maha Mencipta), Al-Baari' (Yang Maha Mengadakan), Al-Musawwir (Yang Maha Membentuk). Dia memiliki nama-nama yang indah. Bertasbih kepada-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Dan Dialah Al-Aziz (Yang Maha Perkasa) lagi Al-Hakim (Yang Maha Bijaksana)." (Al-Hasyr: 22 - 24)

Banyak pengalaman dalam tulisan takdir terasa 'panas' membakar rasa. Allah menghantar orang-orang yang selalu menyakiti perasaan sedangkan sepatutnya mereka diamanahkan untuk suatu yang membahagiakan - memberi cinta, kasih sayang, perlindungan, persahabatan semuanya atas perintah Allah. Mengapa sebaliknya yang diberi kepada kita? Adakah hanya kerana menjadi wanita... semua henyakan perasaan ini terpaksa dilalui?

Ya, inilah peluang untuk mengadu nasib kepada Allah yang Maha Agung dan mengenal-Nya dengan lebih mendalam.

Firman Allah: "Allah mempunyai Asmaul Husna. Maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut Asmaul Husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan." (Al-A'raf: 180)

Maksud hadis qudsi berikut juga menggambarkan maksud Allah menciptakan segala makhluk: "Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali."

Kenali Pencipta melalui ciptaan-Nya. Hayati sifat-Nya melalui takdir-Nya. semoga panasnya ujian dan cabaran tidak menggugat iman, malah menjadi batu loncatan membentuk peribadi unggul sebagai khalifah dan hamba Allah yang menjadi bidadari dunia dan ratu syurga.

Sumber: Majalah Anis keluaran Ogos 2010