Isnin, Februari 16, 2009

Kursus Komputer di UTM

Kelima-lima orang guru Pasti Kawasan Kota Tinggi telah mengikuti Kursus Asas Komputer bertempat di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai semalam (15/2/2009). Mereka ialah Pn. Siti Zaharah, Pn. Aidah, Cik Umi Shahrizah, Cik Nurhana dan Cik Sara Fatin. Seramai 13 orang guru Pasti dari kawasan-kawasan lain turut mengikuti kursus anjuran Jabatan Pasti Negeri Johor ini, yang mana tenaga pengajarnya terdiri daripada pelajar-pelajar tahun akhir Fakulti Teknologi Maklumat universiti tersebut. Sehari sebelumnya, iaitu pada hari Sabtu kursus ini telah dijalankan untuk para ALP Majlis Guru Pasti Negeri Johor (MGPNJ).

Guru-guru terbabit telah diajar asas-asas perisian Microsoft Office, iaitu Word, Excel dan Powerpoint bermula pada jam 9 pagi dan berakhir pada jam 4.30 petang. Ketiga-tiga perisian ini amat penting kerana penggunaannya yang meluas; antaranya untuk membuat surat, dokumen dan sebagainya bahkan alat bantu mengajar juga boleh dibuat menggunakan perisian ini. Oleh yang demikian, adalah merupakan satu keperluan untuk para guru Pasti menguasai kemahiran menggunakan komputer agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta urusan harian di Pasti menjadi lebih efektif dan efisyien.

Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih diucapkan kepada Jabatan Pasti Negeri Johor, khususnya kepada Pengarah, Tn. Hj. Mohzid di atas inisiatif menjadikan guru-guru Pasti 'celik IT'. Semoga usaha ini akan membantu memperkasakan Pasti dan menaikkan martabat guru-gurunya di mata masyarakat. Diharapkan semoga pada suatu hari nanti kelas komputer untuk murid-murid Pasti pula dapat diadakan. Insya-Allah.