Rabu, Ogos 25, 2010

ANTARA LOBAK, TELUR DAN KOPI

MAYA hampir putus asa dengan masalah demi masalah yang menimpa hidupnya. Satu masalah berlalu, masalah lain pula datang bertalu-talu. Perasaan marah, sedih, malu, takut, benci, meluat, geram... sebut apa juga perasaan yang menghimpit sanubari, semuanya pernah dirasakan. Sehingga Maya berasakan dirinya dan derita adalah satu. Maya ke rumah ibunya. Kepada ibu semua masalah diluahkan dan ibu mendengar dengan tenang tanpa banyak bicara.

Selepas mendengar penuh empati, ibu mengajak Maya ke dapur. Ibu mendidihkan tiga periuk air kosong. Setelah air mendidih, ibu memasukkan lobak merah, telur dan serbuk kopi asli ke dalam periuk berasingan. Semua dibiarkan mendidih beberapa lama. Selepas itu, ibu mengeluarkan lobak merah dan telur dari periuk serta meletakkan kedua-duanya di dalam mangkuk. Kopi yang diisi dalam periuk dituang ke dalam mangkuk juga. Kemudian si ibu menoleh kepada Maya sambil berkata, "Apa yang Maya nampak?"

"Lobak merah, telur dan kopi."

"Dekat lagi. Cuba pegang lobak ini. Bagaimana keadaannya?"

Maya menurut saja, lalu menjawab, "Lembik."

"Ambil telur itu dan pecahkan. Tengok bagaimana keadaan di dalamnya," pinta ibu.

Maya tidak membantah. Dia melakukan seperti apa yang diminta oleh ibunya.

"Sekarang cuba hidu dan rasa kopi ini," satu lagi permintaan ibu dan Maya menurut juga.

"Wanginya! Aroma dan rasa kopi... tapi apa makna semua ini, ibu? Apa kena mengena semua ini dengan Maya?" Maya inginkan penjelasan.

"Semua ini... lobak merah, telur dan kopi telah dididihkan dengan cara dan jangka masa yang sama, kan?"

"Ya, betul. Jadi?"

"Lobak merah mulanya keras. Tetapi setelah dimasukkan ke dalam air mendidih ia menjadi lembik. Telur pula, sebelum dimasukkan ke dalam air mendidih, kulitnya rapuh melindungi isinya yang lembut. Tapi selepas itu isi telur menjadi beku dan keras berbanding sebelumnya." Ibu Maya mula menjelaskan. Kini giliran ibu pula bercakap dan Maya mendengar dengan penuh perhatian.

"Serbuk kopi ini lain. Tak sama dengan lobak dan telur. Sebelum dikisar menjadi serbuk, ia sangat keras. Setelah menjadi serbuk, ia dengan mudah larut dalam air panas mendidih. Sifat pepejal luarannya hilang. Ia larut seolah-olah mengalah kepada air panas, namun ia berjaya mengubah warna, rasa dan bau air panas mendidih. Air yang jernih telah menjadi air kopi. Jatidiri kopi tidak berubah walaupun ia larut dalam air panas, bahkan ia mengubah air panas kosong kepada air kopi!"

Maya merenung jauh ke dalam diri apabila ibu memegang kegua bahunya. renungan mata ibu tenang, lembut dan bersinar bertemu mata Maya yang layu dan lesu. Dengan penuh kasih sayang dari lubuk hati, ibu bertanya, "Mana satu hatimu, anakku... lobak, telur atau kopi?"

Andai soalan terakhir ini ditujukan kepada kita, apa jawapan kita? Adakah kita seperti lobak merah yang keras dengan warna yang gemilang, menjadi lemah dan lembik luar dan dalam apabila dilanda ujian serta cabaran kehidupan... meratap sepanjang hidup atas 'malangnya' nasib yang menimpa diri? Tercari-cari siapa yang patut dipersalahkan atas 'panasnya' penderitan yang melanda?

Atau seperti telur yang bermula dengan memiliki sifat yang lembut, menjadi keras apabila menghadapi ujian serta cabaran kehidupan? Luarannya seperti tidak berubah, tetapi dalamannya menjadi keras. Tercari-cari kepada siapa dendam hendak dibalas atas 'panasnya' penderitaan yang melanda? Mengukur-ukur berapa tebal tembok yang perlu dibina antara diri dengan 'penjahat-penjahat' yang membuat hidup susah?

Atau seperti biji kopi yang tidak pernah hilang jatidiri walaupun telah dikisar dan dimasukkan pula ke dalam air mendidih sehingga hilang sifat luarannya? Cabaran dan ujian yang dihadapi tidak mengubah jatidiri. Kepasrahannya menerima apa jua yang mendatang tidak membunuh prinsip dan nilai kebenaran serta tidak menjauhkan dari matlamat kehidupan sebagai khalifah dan hamba Allah di muka bumi. Lebih banyak cabaran dan rintangan, potensi diri terus berkembang sehingga mampu pula memberi inspirasi kepada orang lain. Dari pengalaman menghadapi 'kepanasan', mampu pula membimbing orang lain.

Orang sekeliling yang melihatnya dengan mata lahir memandang simpati dengan apa yang menimpanya... tetapi dia sendiri tenang. Semuanya diterima sebagai sapaan penuh kasih dari Allah yang ingin memperkenalkan sifat-Nya yang Maha Sempurna. Peristiwa yang berlaku diberi pemaknaan tauhid yang mendalam, seolah-olah Allah menyapanya dengan pesanan ini: "Salam Rahmat buatmu wahai hamba-Ku. Aku Ar-Rahman Ar-Rahim. Aku inginkan kesejahteraan buatmu. Maka terimalah ketentuan takdir-Ku sebagai peluang untuk cinta antara kita berpadu supaya engkau dapat kembali kepada-Ku di alam yang kekal abadi."

"Dialah Allah, tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dialah Ar-Rahman (Yang Maha Pengasih), Ar-Rahim (Yang Maha Penyayang). Dialah Allah, tiada Tuhan selain Dia, Al-Malik (Yang Maha Memiliki), Al-Quddus (Yang Maha Suci), As-Salam (Yang Maha Sejahtera), Al-Mukmin (Yang Maha Menjaga Keamanan), Al-Muhaimin (Yang Maha Memelihara Keselamatan), Al-Aziz (Yang Maha Perkasa), Al-Jabbar (Yang Maha Kuasa), Al-Mutakabbir (Yang Memiliki Segala Keagungan). Maha Suci Allah daripada apa yang mereka sekutukan. Dialah Allah Al-Khaliq (Yang Maha Mencipta), Al-Baari' (Yang Maha Mengadakan), Al-Musawwir (Yang Maha Membentuk). Dia memiliki nama-nama yang indah. Bertasbih kepada-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Dan Dialah Al-Aziz (Yang Maha Perkasa) lagi Al-Hakim (Yang Maha Bijaksana)." (Al-Hasyr: 22 - 24)

Banyak pengalaman dalam tulisan takdir terasa 'panas' membakar rasa. Allah menghantar orang-orang yang selalu menyakiti perasaan sedangkan sepatutnya mereka diamanahkan untuk suatu yang membahagiakan - memberi cinta, kasih sayang, perlindungan, persahabatan semuanya atas perintah Allah. Mengapa sebaliknya yang diberi kepada kita? Adakah hanya kerana menjadi wanita... semua henyakan perasaan ini terpaksa dilalui?

Ya, inilah peluang untuk mengadu nasib kepada Allah yang Maha Agung dan mengenal-Nya dengan lebih mendalam.

Firman Allah: "Allah mempunyai Asmaul Husna. Maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut Asmaul Husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan." (Al-A'raf: 180)

Maksud hadis qudsi berikut juga menggambarkan maksud Allah menciptakan segala makhluk: "Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali."

Kenali Pencipta melalui ciptaan-Nya. Hayati sifat-Nya melalui takdir-Nya. semoga panasnya ujian dan cabaran tidak menggugat iman, malah menjadi batu loncatan membentuk peribadi unggul sebagai khalifah dan hamba Allah yang menjadi bidadari dunia dan ratu syurga.

Sumber: Majalah Anis keluaran Ogos 2010

ISTIMEWANYA RAMADHAN

IBNU Manzur telah berkata dalam kitabnya, Lisan Al-Arab bahawa kalimat Ramadhan membawa erti panas yang terik atau batu yang panas kerana terkena sinaran matahari. Ada juga yang mengatakan dinamakan bulan ini dengan nama Ramadhan kerana gugurnya dosa-dosa seseorang Muslim disebabkan amal ibadah dan perbuatan-perbuatannya yang baik dan mendatangkan pahala.

Allah telah memilih bulan Ramadhan sebagai bulan medan ujian bagi umat Islam dengan diwajibkan berpuasa, menahan lapar dan dahaga sehinggalah sampai waktu berbuka. Dengan berpuasa, seorang hamba Allah SWT akan menjadi seorang yang sabar, bersyukur dan bertakwa serta dapat mendidik jiwa supaya merenung kebesaran dan keagungan Allah Yang Maha Berkuasa. Istimewanya bulan Ramadhan ini ialah:

1. Dijanjikan syurga
Rasulullah SAW bersabda: "Berterusanlah kamu dengan sesuatu yang dapat mengetuk pintu syurga". Maka Sayidah Aisyah r.ha berkata, "Dengan apakah caranya wahai Rasulullah?" Sabda Rasulullah SAW, "Dengan berlapar (memperbanyakkan puasa)."

2. Ganjaran berganda
Daripada Sayidina Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda, "Setiap amalan anak Adam adalah baginya, satu kebaikan dibalas dengan 10 ganjaran hingga 700 kali ganda."

3. Puasa hak Allah
Firman Allah SWT, "...dia (orang yang berpuasa) meninggalkan syahwat, makanan dan minumannya semata-mata kerana Aku. Puasa bagi-Ku dan Aku yang akan membalasnya." (Riwayat Bukhari)

4. Dimuliakan Allah
Rasulullah SAW bersabda, "Dan bau mulut orang yang berpuasa adalah lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi." (Riwayat Muslim)

5. Diampunkan dosa
Nabi SAW bersabda, "Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap pahala daripada Allah, maka akan diampuni dosanya yang lalu." (Riwayat Bukhari)

6. Pintu neraka ditutup
Diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda, "Apabila telah masuk bulan Ramadhan, maka pintu-pintu langit dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan-syaitan dibelenggu."

7. Bulan yang diberkati
Nabi SAW pernah bersabda, "Sekiranya umatku mengerti rahsia yang terkandung pada bulan Ramadhan, nescaya umatku mengharapkan agar seluruh tahun menjadi bulan Ramadhan."

Justeru, ulama salafussoleh sentiasa memohon kepada Allah SWT selama enam bulan agar Allah menyampaikan usia mereka hingga tiba pada bulan Ramadhan yang mulia. Kemudian mereka berdoa enam bulan agar Allah SWT menerima amal mereka. Demikianlan sifat kebiasaan salafussoleh dalam melaksanakan puasa pada bulan Ramadhan dengan mengharap kepada Allah agar mengasihi mereka dalam setiap urusan. Ini kerana siapa yang hidupnya dalam ketaatan kepada Allah SWT, maka sesungguhnya Allah memerhati dan menjaganya dalam setiap keadaan.

Sumber: Majalah Anis keluaran Ogos 2010

Sabtu, Ogos 14, 2010

MEMBIASAKAN ANAK DENGAN PERKARA YANG BETUL

ANAK gadis kecil itu menyarungkan tudung berwarna jingga di kepala. Dia hendak keluar bermain bersama kakaknya yang berusia lapan tahun. Walaupun usia si adik baru tiga tahun, si adik sudah tahu mencari tudung untuk dipakai apabila hendak keluar rumah. Dia tidak rasa susah untuk bertudung, sebagaimana dia tidak rasa susah untuk memakai baju.

Tudung yang dikenakan adalah tudung yang mudah disarungkan ke kepala tanpa memakai serkup. Tudung buatan ibu.

Kadang-kadang si adik keluar rumah tanpa bertudung. Malah dalam usia sekecil itu, dia belum ada rasa malu untuk berseluar pendek di luar rumah pada ketika tertentu. Tetapi melihat kakaknya bertudung, dia juga suka untuk bertudung.

Si kakak sendiri, sejak berusia tujuh tahun sudah tidak lupa untuk mengenakan tudung setiap kali hendak keluar rumah. Si kakak sudah dapat merasakan bahawa tudung adalah sebahagian daripada pelengkap pakaian muslimah. Ia bukan sekada aksesori. Oleh itu, si kakak tidak akan keluar rumah tanpa memakai tudung.

Apabila si ibu membiasakan anak-anak gadis kecilnya memakai tudung seawal usia mereka tiga tahun, si ibu mahu melatih anak-anaknya membiasakan perkara yang betul atau baik. Si ibu faham bahawa tujuh tahun kedua usia anak adalah tempoh untuk menerapkan disiplin dalam diri anak. Bererti dari umur anak tujuh tahun hingga umurnya 14 tahun, anak perlu didisiplinkan dengan kebiasaan-kebiasaan yang baik dan betul.

Memakai tudung adalah salah satu daripada perkara-perkara 'betul' yang perlu dijadikan kebiasaan. Apabila ia sudah dibiasakan, ia akan lebih mudah menjadi sebati. Apabila sudah sebati, ibu bapa cuma perlu menerangkan rasional di sebalik pemakaian tudung itu saja apabila anak menghampiri usia baligh. Ertinya, anak-anak disuruh buat dulu dan ditunjukkan contoh. Apabila sudah sampai masanya, barulah diterangkan kepadanya kenapa perlu buat itu, kenapa perlu buat ini.

Keadaannya sama seperti menerapkan amalan solat kepada anak. Panduan yang diberikan oleh Rasulullah SAW adalah menyuruh anak solat seawal usianya tujuh tahun dan digesa ketika usianya 10 tahun; dibolehkan rotan jika enggan solat. Bagaimanapun, sebelum disuruh melakukan sesuatu perkara secara konsisten atau berterusan sejak usianya tujuh tahun, ada baiknya anak dilatih melakukannya sejak dia sudah memahami suruhan dan larangan.

Sifir mudahnya begini. Untuk menjadikan satu-satu amalan atau perkara itu sebati dalam diri anak, mulakan langkah pertama dengan latihan, kemudian suruhan dan seterusnya gesaan. Dalam masa yang sama, iringi dengan contoh teladan (qudwah) oleh ibu bapa sendiri. Apabila anak-anak itu sudah baligh dan menginjak remaja, apa yang perlu dilakukan adalah memantau, mentarbiah (mendidik) dan menasihatinya jika anak kelihatan lalai dan cuai.

Untuk menyuruh anak buat sesuatu perkara, ia akan menjadi lebih mudah jika perkara itu sudah dilatih dan dibiasakan. Setelah dilatih, dibiasakan dan disuruh melakukannya secara berterusan, barulah lebih berkesan untuk digesa apabila sekali-sekala anak nampak lalai dan malas.

Melihat anak gadis remaja yang berusia 21 tahun selesa bertudung dan memakai pakaian yang sesuai untuk melengkapkan pakej menutup aurat yang sempurna, si ibu dan si ayah rasa sejuk hati. Anak gadis remaja mereka semakin faham akan corak tudung dan pakaian yang sesuai untuk seorang Muslimah. Melalui kefahaman yang diberi oleh si ibu, anak gadis itu akan faham bahawa selain bertudung, dia mesti mengenakan pakaian yang tidak menarik perhatian lelaki kepada bentuk tubuhnya. Dia juga mesti membawa akhlak yang sesuai dengan imej Muslimah yang ditampilkannya.

Belasan tahun yang lalu, apa yang diterapkan oleh si ibu dan si ayah kepada anak gadis remaja mereka kini diterapkan pula kepada dua orang adiknya yang masih kecil. Moga-moga ia dinilai sebagai ibadah oleh Allah.

Selasa, Ogos 10, 2010

BULAN TERAPI USIA

AHLAN wasahlan, marhaban ya marhaban. Bulan Ramadhan datang kembali. Bulan yang Allah SWT hadiahkan khusus kepada umat Nabi Muhammad SAW untuk diberikan keampunan, diberikan penghormatan dengan pelbagai darjat asal sahaja manusia mahu petuah segala perintah-Nya sepanjang Ramadhan, di mana Allah SWT yang mengatur tentatif program di dalamnya.

Bulan yang dijanjikan awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya pelepasan daripada api neraka. Sebab itulah Nabi SAW berpesan dalam hadinya yang panjuang antara perkara yang sangat-sangat dituntut kepada kita untuk dilakukan sepanjang Ramadhan ialah:

  1. Mesti memohon redha Allah dengan menguatkan tauhid dan keyakinan beriman dengan Allah. Sesungguhnya dalam setiap saat kehidupan kita mesti memerlukan Allah SWT sentiasa di sisi kerana tanpa-Nya kehidupan kita di dunia ini adalah sia-sia belaka.
  2. Mesti banyakkan istighfar - Bulan Ramadhan, pintu keampunan dibuka seluas-luasnya. Banyakkanlah menangisi dosa dengan memohon ampun sungguh-sungguh kepada Allah. Mari kita menghitung diri dan ahli keluarga yang Allah amanahkan kita menjaganya, apakah telah sempurna pelaksanaan agama terhadap mereka kita tunaikan.
  3. Mesti memohon supaya dapat syurga Allah - Kita mesti meminta sungguh-sungguh untuk dapat menjadi ahli syurga. Caranya dengan berusaha gigih mencontohi segala apa yang Nabi SAW lakukan. Sesungguhnya jaminan Allah kepada sesiapa yang mencontohi kekasih-Nya pasti syurga. Dialah idola, dialah ikon yang wajib kita contohi sebagai pelengkap syarat beriman kepada Allah - beriman kepada Rasul.
  4. Mesti meminta sungguh-sungguh dilindungi dari api neraka - minta Allah pimpin hati kita dalam mengekang nafsu daripada berterusan berbuat jahat. Tanamkan azam dalam diri supaya mencapai sifar dosa kerana kita tidak tahu berapa lama lagi umur kita di atas dunia ini.
Anggaplah Ramadhan yang kita tempuhi pada tahun ini sebagai Ramadhan terakhir. Motivasi mengingatkan dekatnya hari kematian akan menjadikan kita serius beramal ibadah dan serius berbuat kebajikan sebanyak-banyaknya pada bulan Al-Mubarak ini. Andai umur masih sempat menjangkau Syawal, syukurlah banyak-banyak di atas usia bonus ini. Mudah-mudahan berkat didikan 'Sekolah Ramadhan', kita kembali menjadi lebih baik.

Salam Ramadhan Al-Mubarak.

IHTIFAL PASTI JOHOR 2010

IHTIFAL Pasti Johor bagi tahun 2010 telah diadakan di Sekolah Menengah Arab Al-Masriyah, Simpang Renggam pada 1 Ogos lalu.

Hujan lebat sejak awal pagi tidak menghalang kehadiran para peserta dari seluruh negeri Johor bersama guru-guru dan ibu bapa masing-masing; suasana begitu meriah dengan gerai-gerai jualan turut dibuka bersempena ihtifal yang diadakan dua tahun sekali ini.

Antara acara yang dipertandingkan ialah azan, nasyid, khutbah, pidato, bercerita dan hafazan. Pasti Kota Tinggi tidak ketinggalan menghantar peserta. Mereka ialah Adik Adlin Sufi bin Yusof (azan), Adik Ammar bin Othman (hafazan), Adik Mohd. Islah Hakim bin Ismail (bercerita), Adik Nuurush Shafiqah binti Shahmi (bercerita) dan Adik Mohd. Hafizi bin Hamim (khutbah).

Walaupun mereka hanya memperolehi hadiah saguhati, setinggi-tinggi tahniah diucapkan di atas penyertaan mereka.

Berikut ialah gambar-gambar yang sempat dirakam pada hari tersebut dan juga ketika gotong-royong sehari sebelumnya:


Cool je brader ni


Walaupun tengah sakit perut, Cikgu Siti tekun menyapu


Hmm.. macam mana nak susun ni? - brader berseluar jeans



Cikgu Siti begitu sempoi di gerainya


Inilah gerai-gerai yang ada...


Eh! Banyak lagi la...


En. Zaharudin (Tim. Pengarah 1) tengah pilih baju


Walaupun saguhati je, kami semua tetap gembira!

Khamis, Julai 29, 2010

ORANG IKHLAS ITU TERTINDAS?

JIKA kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu. Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah organisasi.

“Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini,” kata seorang kakak berterus-terang.
“Mengapa?” balas saya.
“Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja.”

Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan. Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji?

Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya kepadanya, “kakak punya berapa orang anak?”
Sengaja saya bertanya soal-soal “di luar kotak” agar ketegangan dalam sesi sebelumnya dapat diredakan.
“Oh ramai encik…”
“Bagaimana dengan anak-anak kakak?”

Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.
“Kakak, boleh saya bertanya?”
“Tanyalah encik…” ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya. Memang, semua anak-anaknya menjadi.

“Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang “menjadi” dengan naik gaji, mana yang kakak pilih?”
Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, “antara kakak naik pangkat dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?”


Dengan cepat kakak itu menjawab, “hati ibu encik… tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat. Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!”

Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.
“Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi ini telah mendapat ganjaran…” kata saya perlahan. Hampir berbisik.
“Maksud encik?”
“Allah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak lebih sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, Allah berikan kepada kakak anak-anak yang menjadi.”
“Tidak pernah saya terfikir begitu encik…”

“Allah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you give, you get back. Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah.”
“Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan kebaikan itu?”
“Maksud kakak?”

“Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi Allah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan Allah bukan di tempat saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?”
“Itulah yang saya katakan tadi, takdir Allah kekadang terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!”

Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.
“Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita. Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…”

Saya berhenti seketika mengambil nafas sambil mencari reaksi. Saya lihat kakak itu mendengar penuh minat. Dia meneliti metafora yang saya sampaikan dengan begitu teliti.
“Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?”

Kakak itu tersenyum dan berkata, “tak logik encik. Kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya.”
“Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?’
“Pasti ada! Insya-Allah.”
“Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong. Tetapi Allahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk membalas kebaikan kita… Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi.”

“Subhanallah!”
“Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya. Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini.”
“Kita tidak boleh kecewa bila keikhlasan kita dipersiakan?” tanya kakak itu lagi. Lebih kepada satu respons minta diiyakan.

“Kakak, ikhlas sebenar tidak pinta dibalas. Tetapi Allah Maha Kaya dan Maha Pengasih, siapa yang ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya. Ia umpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula kepada pembalingnya!”
“Selalunya saya dengar, orang ikhlas akan dibalas di akhirat.”
“Itulah balasan yang lebih baik dan kekal. Tetapi saya katakan tadi, Allah Maha kaya, Allah mahu dan mampu membalas keikhlasan hamba-Nya di dunia lagi.”

“Maksud encik?”
“Orang yang ikhlas akan diberi ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup. Anak-anak yang soleh dan solehah. Isteri yang taat atau suami yang setia. Dan paling penting… hati yang sejahtera. Inilah kekayaan dan kelebihan yang lebih utama daripada pangkat, gaji dan jawatan.”
“Jadi orang ikhlas akan terus ditindas, tidak dapat kenaikan pangkat atau gaji? Bukan apa, saya terfikir kenapa nasib kaki ampu dan kaki bodek lebih baik dalam organisasi. Mereka dapat naik pangkat!”

Giliran saya pula tersenyum.
“Tidak ada kebaikan yang akan kita dapat melalui jalan yang salah. Percayalah, kalau benar mereka kaki ampu dan bodek sahaja… pangkat yang mereka dapat akan menyebabkan mereka melarat. Gaji naik, tetapi ketenangan hati menurun. Ingat apa yang saya kata tadi, what you give you get back… Golden rule itu bukan untuk kebaikan sahaja, tetapi untuk kejahatan juga. Kalau kita berikan kejahatan, kejahatan itu akan kembali semula kepada kita. Kaki ampu, mungkin akan dapat anak yang pandai bermuka-muka. Kaki bodek mungkin dibalas dengan isteri yang berpura-pura!” terang saya panjang lebar.

“Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki masa perkhidmatan yang tinggal tidak beberapa bulan lagi ni?”
“Bekerjalah dengan gigih. Walaupun mungkin bos tidak melihatnya, tetapi Allah Maha Melihat. Bekerja itu satu ibadah. God is our “ceo”, kata orang sekarang. Insya-Allah, satu hari nanti manusia juga akan diperlihatkan oleh Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi kebaikan hanya kerana tidak dapat penghargaan…”
“Maksud encik?”

“Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya.”
“Kenapa?”
“Kita akan sakit jiwa!”
“Kenapa?”
“Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur,” balas saya mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran.

“Tetapi Allah tidak berhenti memberi… “ kata kakak itu perlahan.
“Walaupun manusia tidak berterima kasih kepada-Nya. Sekalipun kepada yang derhaka dan kafir, tetapi Allah terus memberi… Justeru siapa kita yang tergamak berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan ucapan terima kasih?”
“Ah, kita terlalu ego…”

Dan itulah kesimpulan perbualan yang saya kira sangat bermakna dan besar impaknya dalam hidup saya. Saya terasa “diperingatkan” semasa memberi peringatan kerana pada hakikatnya saya juga tidak terlepas daripada lintasan hati oleh satu pertanyaan… orang ikhlas tertindas?

Sumber: Fowarded e-mail

Rabu, Mei 26, 2010

SAMBUTAN HARI GURU PASTI KAWASAN KOTA TINGGI

SAMBUTAN Hari Guru PASTI Kawasan Kota Tinggi telah berlangsung dengan jayanya di PASTI Al-Falah 2, Taman Hijrah semalam. Bersempena sambutan ini, acara sukaneka untuk murid-murid telah diadakan. Antara acara yang dipertandingkan ialah membawa bola dengan sudu, mengisi air ke dalam botol menggunakan span, lumba skipping dan memecahkan belon yang diikat di kaki lawan.

Pada majlis tersebut juga, murid-murid yang menyertai Pesta Sukan PASTI Johor 2010 bagi acara perbarisan dan bola sepak menerima cenderahati masing-masing yang disampaikan oleh jurulatih mereka, Tn. Hj. Mohd. Yusof bin Md. Tap.

Berikut ialah gambar-gambar sekitar majlis tersebut.











NASYID: BUATMU IBU

Jumaat, April 30, 2010

Persiapan Akhir Ke Kejohanan Sukan PASTI Johor 2010

SEBAGAI persiapan bagi menghadapi Kejohanan Bola Sepak dan Bola Jaring PASTI Johor yang akan diadakan di Tangkak esok, PASTI Kawasan Kota Tinggi telah menjalankan sesi latihan bola sepak bertempat di padang Sekolah Menengah Agama (Arab) Kota Tinggi. Latihan diadakan mulai jam 5.30 hingga 6.30 petang setiap hari persekolahan sejak awal bulan ini.

Seramai 10 orang murid dari PASTI Al-Falah 1, Taman Kota Jaya dan PASTI Al-Falah 2, Taman Hijrah telah terpilih untuk mewakili Kawasan Kota Tinggi bagi acara bola sepak ke kejohanan tersebut manakala bagi acara bola jaring, pihak kami tidak menghantar penyertaan kerana kekurangan murid perempuan. Encik Mohd. Yusof bin Md. Tap, ayah kepada Adik Muhammad Luth Hafiz, murid PASTI Al-Falah 1 telah bertindak sebagai jurulatih.

Selain itu, murid-murid tersebut juga telah dilatih untuk acara perbarisan oleh guru-guru PASTI Kawasan Kota Tinggi dengan dibantu oleh beberapa orang ibu murid.

Berikut ialah beberapa gambar yang sempat dirakamkan pada sesi latihan terakhir petang semalam. Pada jam 9.00 malam ini, kontinjen PASTI Kota Tinggi akan bertolak ke Tangkak untuk berdepan dengan kontinjen-kontinjen lain dari seluruh negeri Johor esok.


Latihan perbarisan hendak dimulakan


Kiri! Kanan! Kiri! Kanan!


Latihan tendangan penalti


Aksi Adik Muhammad Luth Hafiz sebagai keeper

Isnin, Mac 22, 2010

KHASIAT HERBA MISAI KUCING


KALAU dilihat dari peribahasa ataupun kiasan Melayu yang dituturkan oleh generasi lama, memang menakjubkan. Bukan sahaja tepat pada sasarannya bahkan penggunaan perkataannya cukup halus dan berpadanan antara satu sama lain.

Keindahan ini turut mempengaruhi panggilan mereka kepada pokok atau tumbuhan yang ada di sekeliling kita.

Ada yang melucukan bila mendengarnya. Ada juga nama panggilan seseorang agak pelik, tetapi bersesuaian dengan rupa bentuk dan habitat flora tersebut.

Antaranya ialah pokok misai kucing. Panggilan ini mungkin berdasarkan rupa bunganya bagaikan misai seekor kucing.Mungkin juga kerana pokok tersebut tumbuh secara menjalar di atas tanah dan tidak pula meninggi.

Walau bagaimanapun pemberian nama panggilan tersebut oleh genarasi tua, bukanlah menggambarkan sekadar ’sembang-sembang di kedai kopi’.

Bahkan menurut Pengarah Bahagian Tumbuhan Ubatan herba FRIM, Dr. Azizul Abdul Kadir, pokok misai kucing ini telah digunakan, secara tradisional untuk merawat penyakit kencing manis dan batu karang.

“Populariti pokok herba ini adalah berdasarkan temubual pihak kami dengan beberapa pengamal perubatan tradisional tempatan dan juga melalui bahan rujukan,” katanya yang turut menyatakan nama saintifiknya adalah Orthosiphon Stamineus.

Beliau yang ditemui di pejabatnya, baru-baru ini menjelaskan pihaknya turut mendapatkan cara-cara tradisional yang sering digunakan didalam merawat kedua-dua penyakit tersebut.

Tambahnya lagi, tumpuan di dalam merawat kedua-dua penyakit tersebut adalah kepada daunnya. Kaedah menggunakan daun misai kucing untuk merawat penyakit tersebut agak mudah.

“Ambil daun-daunnya yang segar dalam segenggam dan kemudian jemurkan sehingga kering,” ujarnya lagi.

Bila sudah kering kata beliau daun itu direbus dengan tiga gelas air mentah sehingga pekat atau tinggal lebi kurang segelas air mentah.”Bila sudah suam minumlah sedikit demi sedikit beberapa kali sehingga habis,” jelasnya.

Selain dari itu menurut Dr. Azizul, akar dan batang pokok herba misai kucing juga boleh merawat penyakit tersebut. Kaedahnya adalah tumbuk kedua-duanya sehingga agak lumat.

“Kemudian, kisarkan dengan sedikit air dalam beberapa saat. Air kisaran tersebut diambil dengan cara diperah atau tapis kemudian dicampurkan dengan setengah air panas. Bila sudah suam, minumlah perlahan-lahan,” ujarnya.

ADAB-ADAB MUSLIM

Adab Bercakap
Rasulullah S.A.W bersabda, "Janganlah bercakap melebihi dari zikrullah. Sesungguhnya dengan banyak bercakap akan mengeraskan hati dan bila hatinya telah keras maka ia akan menjadi semakin jauh dari Allah".

Bercakaplah dengan nada yang jelas tanpa ada rasa keraguan dan jangan bercakap dengan nada yang samar-samar.

Bercakaplah di depan dengan cara bertentangan mata dan jangan bercakap di belakang, ini untuk mengelakkan timbulnya keraguan dan salah faham.

Jika seoarng sedang bercakap tentang sesuatu tajuk dan tajuk itu belum habis dibincangkan maka janganlah mengutarakan tajuk baru atau memotong perbualannya itu.

Jika seseorang sedang makan maka janganlah bercakap tentang sesuatu yang menjijikkan atau tentang sesuatu yang tidak disukai olehnya.

Jangan bercakap di depan orang yang sedang sakit tentang sesuatu yang mendukacitakan sebaliknya ucapkanlah tentang sesuatu yang memberangsangkan.

Jangan sesekali meniru gaya percakapan atau telor orang yang jahil dalam agama.

Jangan bercakap secara berkumam mulut.

Jangan bercakap mengenai hal orang lain, membuat fitnah serta mencaci-maki orang.

Jangan memanggil orang yang lebih tua dari kita dengan panggilan nama, seeloknya pangillah dengan nama yang memuliakan mereka.

Jangan memanggil seseorang dengan gelaran yang tidak menyenangkannya.

Jangan bercakap tentang sesuatu perkara yang anda sendiri masih kurang pasti mengenainya.
--------------------------------------------------------------------------------

Adab di masjid
Melangkah masuk ke dalam masjid dengan kaki kanan sambil membaca doa, tetapi ketika keluar melangkahlah dengan kaki kiri sambil membaca doa.

Sebelum duduk tunaikanlah solat sunat dua rakaat iaitu solat tahiyatul masjid.

Jangan menunaikan solat di tempat yang boleh mengganggu orang ramai untuk memasuki masjid seperti di muka pintu dan sebagainya.

Jangan berkeliaran di dalam masjid, ingatlah anda sedang berada di dalam istana Allah maka duduklah dengan penuh perasaan tawaduk dan sibukkan diri dengan banyak solat sunat dan berzikir.

Jangan meninggikan suara di dalam masjid sama ada berzikir atau membaca al-quran kerana ini akan mengganggu orang lain untuk beribadat.

Jangan berbual di dalam masjid mengenai hal-hal keduniaan.

Pakailah pakaian yang bersesuaian dan sopan tatkala memasuki masjid.

Jangan menggunakan masjid sebagai jalan pintas untuk menuju ke sesuatu tempat.

Jangan menyimpan atau membawa sesuatau yang berbau busuk masuk ke dalam masjid.

Jika anda telah memakan bawang maka janganlah terus masuk ke masjid kerana ini akan mengganggu orang lain. Seeloknya cucilah dahulu mulut atau ambillah wuduk demikian juga jika merokok.

Sunat memakai bau-bauan yang diharuskan semasa mendatangi masjid.

Jangan mengambil atau membawa pulang barang-barang kepunyaan masjid untuk kegunaan sendiri, segala peralatan masjid telah diwakafkan iaitu untuk kegunaan awam.
--------------------------------------------------------------------------------

Adab berjanji
Jangan sesekali membuat janji sekiranya anda telah berniat untuk tidak menunaikan janji itu.

Jangan berjanji untuk membuat perkara yang haram atau untuk melakukan sesuatu perkara yang boleh mendatangkan kemudaratan.

Jangan membuat janji sekiranya diri anda berada dalam keadaan tergesa-gesa.

Sekiranya anda telah membuat janji maka tunaikanlah janji itu dan jangan sesekali melanggari janji itu jika anda tiada alasan yang kukuh dan wajar.

Jika berjanji dengan anak-anak untuk memberinya sesuatu maka janji itu wajib ditunaikan.
Abdullah Ibn Amir meriwayatkan suatu masa semasa beliau masih kecil ibunya telah memanggilnya dan berjanji akan memberikannya sesuatu.
Rasulullah S.A.W yang kebetulan berada disitu terus bertanya,"Apa yang kamu niatkan untuk memberi kepadanya?" jawab Ibu Amir,"Sedikit tamar."
Sabda Rasulullah S.A.W, "Sekiranya kamu tidak memberikannya maka dosa berjanji dusta akan dicatatkan untukmu".
--------------------------------------------------------------------------------

Adab makan
Membaca bismillah ketika mula hendak makan.

Membersihkan tangan makan dan minum menggunakan tangan kanan.

Makanlah dengan penuh perasaan tawadduk dan jangan makan dengan gaya yang angkuh.

Sunat makan secara berjemaah kerana banyak keberkatan yang terkandung didalamnya.

Makanlah makanan yang ada dihadapan anda dan jangan menjangkau makanan yang ada pada hidangan yang lain.

Jika makanan yang ada itu sedikit sedang tetamunya terlalu ramai maka janganlah makan sampai terlalu kenyang.

Ketika makan jangan terlalu banyak bercakap atau bercakap mengenai hal-hal yang boleh menimbulkan rasa loya atau jijik.

Jika ada butiran makanan yang jatuh maka kutiplah ia semula. Makanan adalah nikmat allah maka muliakanlah ia

Setelah selesai makan maka licinkanlah pinggan anda dan jangan biarkannya dengan sisa-sisa makanan setelah itu jilatlah makanan yang masih melekat pada jari-jari anda.

Jika anda terpaksa meninggalkan majlis makan terlebih awal maka segeralah minta keuzuran kerana hal tersebut.

Setelah majlis makan itu selesai maka ucapkanlah 'alhamdulillah' kepada tuhan yang telah memurahkan rezekinya kepada kita.
--------------------------------------------------------------------------------

Adab tetamu
Kita hendaklah segera memberitahu tuan rumah jika tidak mahu makan sebelum makanan disediakan.

Tuan rumah harus diberitahu kemana kita pergi supaya mereka tidak tercari-cari ketika makanan hampir disediakan.

Kita dilarang sama sekali dari meminta sesuatu kepada tuan rumah, kerana dikhuatiri tuan rumah tidak dapat memenuhi permintaan kita dan ini akan memalukan mereka.

Kita hendaklah menghindarkan diri dari mencampuri urusan tuan rumah kecuali bantuan kita diperlukan.

Apabila kita meminta sesuatu kepada tuan rumah hendaklah dengan cara yang sopan dan jangan terlalu mendesak.

Sewaktu menikmati hidangan kita hendaklah meninggalkan sedikit makanan di dalam bekas bekas tambah supaya tuan rumah tidak menyangka bahawa makanan itu tidak cukup dan ini akan memalukan tuan rumah.

Kita ditegah memberi makanan kepada peminta sedekah atau orang luar daripada makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah.
--------------------------------------------------------------------------------

Adab tuan rumah
Sebagai tuan rumah kita dilarang mendesak tetamu supaya makan. Ini kerana mungkin ketika itu mereka sedang kenyang atau sebagainya.

Sekiranya kita ingin menghidangkan makanan lagi, kita dilarang dari mengalih bekas makanan yang masih ada. Sebaliknya bawalah makanan itu di dalam bekas yang lain.

Hendaklah sentiasa menunjukkan sikap ramah kepada tetamu dan layanlah mereka dengan sebaik mungkin. apabila menghidangkan makanan pastikan ianya bertutup.

Apabila tetamu meminta diri untuk pulang kita disunatkan mengiringi mereka hingga ke muka pintu.

Biarlah tetamu kita berada dalam keadaan yang selesa, elakkan dari sentiasa berada disisi mereka sambil melihat gelagat mereka ketika makan atau sebagainya.

Apabila kita dikunjungi oleh tetamu, maka uruskanlah makanannya sebaik mungkin.

Tunjukkan kepada mereka dimana tandas, supaya mereka tidak merasa gelisah apabila tiba waktu untuk qada hajat.

Elakkan dari keluar mencari-cari sesuatu untuk tetamu kita, hidanglah apa saja yang sedia ada.

Setelah menghidangkan makanan, jangan sekali-kali membiarkan mereka begitu sahaja. Berilah perhatian kepada mereka bagi memastikan segalanya memuaskan. Sekiranya kita dikunjungi oleh dua orang tetamu pastikan layanan yang diberikan adalah adil.
--------------------------------------------------------------------------------

Adab menziarahi orang sakit
Sunat menziarahinya secara berselang hari.

Makruh jika tinggal terlalu lama dan menyusahkan si pesakit serta keluarganya.

Sunat duduk dekat dengan kepala si pesakit.

Sunat membaca doa dan mengucapkan kata-kata yang disenangi oleh si pesakit.

Sunat mengampunkan setiap kesalahan pesakit sekiranya ia ada membuat kesalahan dengan kita.

Membawa apa-apa buah tangan yang patut bagi meringankan bebannya dan juga keluarganya.

--------------------------------------------------------------------------------

Adab menziarahi kubur
Sunat memberi salam dan mendahului dengan kaki kanan apabila memasuki kawasan perkuburan.

Sunat mengambil wuduk.

Makruh bagi wanita tetapi sekiranya bercampur dengan kaum lelaki yang bukan mahramnya maka hukumnya haram. Bagi wanita yang sudah tua maka hukumnya harus.

Sunat membaca ayat-ayat al-quran seperti al fatihah dan sebagainya serta diiringi dengan doa.

Duduk hampir dengan kuburnya atau disisinya.

Dilarang mengusap atau mencium batu nisan.

Di larang tawaf di sekeliling kubur dengan memohon sesuatu hajat padanya kerana ini adalah perbuatan bid'aah yang mungkar.

Lebih afdal, ziarah dilakukan pada hari jumaat.
--------------------------------------------------------------------------------

Adab membaca al-quran
Membersihkan badan dan pakaian serta mengambil wuduk. Mengambil dan mengangkat al-quran dengan tangan kanan.

Membaca al-quran di tempat yang bersih seperti di rumah, surau, masjid dan sebagainya. Yang paling utama adalah di masjid.

Menghadap ke kiblat, membacanya dengan khusyuk dan tenang.

Membersihkan mulut dari sisa-sisa makanan dan bau.

Memlakan bacaan dengan membaca "aku berlindung dengan nama allah dari syaitan yang direjam", kemudian disusuli dengan "bismillah" serta membaca ummul kitab (fatihah).

Membacanya dengan tartil, bacaan yang perlahan-lahan dan tenang.

Membaca dengan penuh perhatian dan memikirkan tentang ayat-ayat yang dibaca serta cuba memahami maksudnya.

Bacaannya hendaklah benar-benar diresapkan ke dalam hati, terutama pada ayat-ayat yang mengambarkan tentang nasib orang-orang yang berdosa serta yang melanggar perintah allah.

Membaca dengan suara yang indah lagi merdu.

Tidak diselang seli dengan perbualan, bermain-main atau ketawa. hendaklah diteruskan bacaan sampai ke ayat yang ditentukan barulah disudahi.
--------------------------------------------------------------------------------

Adab berjiran
Dikira jiran itu bermula dari 40 buah rumah kehadapan, belakang, kiri dan kanan.

Mendahulukan memberi salam bila bertemu.

Tidak terlalu banyak bertanya akan hal ehwalnya.

Menziarahinya apabila ia sakit.

Menerima undangannya bila ada sesuatu majlis kesyukuran atau keramaian.

Cuba membantunya sedaya yang boleh bila mereka berada didalam kesusahan.

Memaafkan setiap kesalahan dan kesilapan yang tidak disengajakan.

Tidak mudah percaya dengan kata-kata fitnah terhadapnya.

Memberi nasihat dan tunjuk ajar dalam urusan agama mahupun dunia.

Sentiasa bercakap dengan lemah lembut.

tidak menyinggung perasaannya dengan sesuatu perbuatan.

KURSUS PERGURUAN TAHAP 1 & 2

KURSUS Perguruan PASTI Tahap 1 dan 2 telah diadakan di Tiram Village Resort, Ulu Tiram, Johor pada 13 - 15 Mac lalu. Seramai kira-kira 70 orang guru PASTI dari seluruh negeri Johor telah menyertai kursus anjuran Majlis Guru PASTI Negeri Johor (MGPNJ) ini.

PASTI Kawasan Kota Tinggi turut menghantar 2 orang guru, iaitu Puan Enayati Hj. Kasmuri dari PASTI Al-Falah 1, Taman Kota Jaya dan Cik Fatin Nabihah Saat dari PASTI Al-Falah 2, Taman Hijrah. Cikgu Enayati mengikuti kursus Tahap 2 manakala Cikgu Fatin yang merupakan guru baru mengikuti kursus Tahap 1.

Kursus Perguruan PASTI diadakan bertujuan memantapkan lagi pengetahuan guru-guru PASTI dalam bidang pendidikan pra-sekolah Islam di samping memberi tarbiyah Islamiyah kepada mereka yang mana ketika berkursus guru-guru PASTI tidak dibenarkan memakai tudung bawal atau yang berfesyen, sebaliknya diwajibkan memakai tudung labuh. Ini kerana setiap guru PASTI merupakan role model dalam membentuk jati diri dan sahsiah muslim kepada murid-murid. Kursus ini juga dapat menjalin ukhwah di kalangan guru-guru PASTI.

Ahad, Mac 07, 2010

PERIHAL BUAH NAGA


BUAH Naga adalah buah daripada sejenis pokok kaktus. Ia ditanam secara komersial di Vietnam dan Australia, walaupun ia berasal dari Amerika Selatan. Buah naga yang matang adalah seberat lebih kurang 400 gram tetapi ada juga yang membesar sehingga lebih satu kilogram!

Isi buah naga berwarna putih, merah, atau ungu dengan taburan biji-biji yang berwarna hitam yang boleh dimakan. Tekstur isinya adalah seperti isi tembikai, manakala rasanya pula adalah seperti buah kiwi. Ciri-ciri unik inilah yang menjadikan buah naga amat sesuai dijadikan ramuan dalam salad buah-buahan.

Spesies lain
Nama lain bagi buah naga ialah pir strawberi, buah kaktus, pitaya, pitahaya, atau kaktus orkid. Dua spesies yang sering ditanam secara komersial ialah Hylocereus Undatus (isi putih) dan Hylocereus Polyrhizus (isi merah). Spesies lain yang kurang terkenal ialah Seleniereus megalanthus, yang mempunyai isi putih dan berkulit kuning

Bunga
Bunga pokok naga mengeluarkan bau wangi yang menarik perhatian serangga dan kelawar, yang bertindak sebagai agen pendebungaan. Bunga ini biasanya kembang hanya untuk satu malam dan selepas subuh, bunganya mula kuncup. Yang menarik ialah kaktus ini berupaya menyimpan air. Tidak hairanlah buah naga mengandungi 80% air, selain kandungan vitamin C yang tinggi berbanding tembikai dan epal.

Zat makanan
Zat makanan lain yang terkandung di dalam buah naga ialah serat, kalsium, zat besi, dan fosforus yang cukup bermanfaat untuk merawat penyakit darah tinggi. Buah naga berisi merah pula sangat baik untuk memperbaiki penglihatan mata kerana kandungan karotenoidnya yang tinggi. Fitokimia di dalam buahnya juga diketahui dapat merendahkan risiko kanser.

Industri buah-buahan di luar negara menggunakan buah naga dalam pembuatan wain. Selain buah, bunga dan batang buah naga daripada spesies Selenicereus grandiflorus khususnya, digunakan dalam pembuatan ubat-ubatan yang memberikan kesan baik pada salur darah koronari dan menggalakkan peredaran darah yang baik di dalam tubuh.

Teknik memilih
Apabila memilih buah naga, pastikan buahnya berat, kelihatan segar, dan keras serta berkilat, dengan sisik, yang berwarna kehijauan. Buah naga sedap dimakan begitu sahaja atau dibuat jus dan dimasukkan ke dalam salah buah-buahan, ataupun dijadikan ramuan masakan seperti sup (bagi buah yang muda).

AWASI CUACA PANAS

CUACA panas dan kering yang melanda negara sejak awal tahun ini dilaporkan bakal menjadi lebih terik apabila kedudukan fenomena matahari berada tegak di garisan Khatulistiwa dengan tempoh siang dan malam di hemisfera selatan serta utara hampir sama berlaku pada 21 Mac ini.

Keadaan panas itu menyebabkan keadaan terik baik di utara tanah air manakala di beberapa kawasan di Johor menyaksikan catuan air akibat paras air sungai yang merosot.

Apapun, anda perlu berhati-hati dengan keadaan cuaca panas melampau ini yang boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan andai tidak membuat persiapan menghadapinya.

Bagi sesetengah orang terutama yang berada dalam kumpulan berisiko seperti warga tua, bayi dan kanak-kanak selain mereka yang berhadapan dengan masalah jantung dan tekanan darah tinggi, cuaca panas melampau boleh membawa kepada komplikasi kesihatan lain.

Antara risiko cuaca panas melampau adalah masalah dehidrasi iaitu kehilangan air daripada tubuh juga mineral lain dalam darah seperti potassium dan sodium yang berperanan dalam fungsi organ iaitu ginjal, otak dan jantung.

Malah ramai yang tidak tahu, masalah kehilangan air atau dehidrasi juga boleh menyebabkan kekeliruan, kelesuan selain menjejaskan pernafasan dan denyut nadi.
Dalam keadaan normal, peluh yang terhasil apabila kita panas membantu menyejukkan tubuh apabila ia tersejat di permukaan kulit. Bagaimanapun, jika hari terlalu panas, terlalu berpeluh akan menyebabkan sistem ini gagal. Suhu tubuh berpotensi meningkat ke tahap yang bahaya.

Ia boleh menjadi punca berlakunya keletihan atau kepanasan melampau. Malah boleh menyebabkan sakit kepala, pening dan kejang otot.

Bagaimana untuk mengelakkan masalah ini?

1) Minum banyak air
Disebabkan anda kehilangan air dalam tubuh, anda juga perlu menggantikannya semula. Dalam keadaan biasa, seseorang yang memiliki berat badan 58 kilogram sepatutnya meminum lapan gelas air sehari. Iaitu berdasarkan peraturan biasa, untuk setiap 0.9 kilogram berat badan, anda memerlukan 28.4ml air.

Bagaimanapun, dalam cuaca yang panas, pengambilan air patut ditingkatkan. Sebaiknya nikmati air suam atau mungkin jus buah-buahan tetapi bukan minuman berkarbonat. Minuman berkarbonat atau alkohol hanya akan membuatkan anda kehilangan lebih banyak cecair dalam badan. Minuman ais juga sepatutnya dielakkan kerana ia boleh menyebabkan kekejangan pada perut.

2) Ubahsuai diet anda

Elakkan makanan pedas atau berat. Makanlah makanan sejuk terutama salad atau buah-buahan yang mengandungi kandungan air yang tinggi.

3) Rasional dalam melakukan senaman

Jangan bersenam atau beriadah pada waktu petang yang panas. Anda mungkin boleh memilih waktu lain yang lebih sesuai.

4) Pilih pakaian yang sesuai

Pastikan anda memakai baju dengan warna-warna terang, longgar dan diperbuat daripada kain kapas. Baju berwarna gelap menyerap haba.

5) Elakkan perangkap haba

Parkir kereta anda di kawasan yang tertutup. Kalau boleh berada dalam kawasan berhawa dingin. Jika perlu keluar dari pejabat atau rumah, pastikan anda sentiasa membawa air.

Fakta :-
Kesan haba panas pada tubuh

20• darjah Celcius - selesa, denyut nadi normal.
25• darjah Celsius - peluh biasa.
30• darjah Celsius - Ketidakselesaan.
40• darjah Celsius - Kepanasan melampau, berpeluh, denyut nadi pantas, letih.
45• darjah Celsius - Kepanasan melampau, peluh terhenti, panas dan kulit kering.

Isnin, Februari 15, 2010

Video: Nasyid (Rasulullah)

BERSEMPENA bulan kelahiran junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW, marilah sama-sama kita hayati nasyid ini.

Rabu, Februari 10, 2010

Rabu, Januari 27, 2010

BEKAS TOKOH GURU PASTI JOHOR MOHON BANTUAN

SEORANG bekas tokoh guru dari PASTI Kawasan Tebrau, Cikgu Roha Binti Suratman, melalui pengerusi PASTI Kawasan Sdr Izuddin memohon sumbangan dermawan bagi meringankan beban kos pembedahan telinga anak cikgu Roha yang menelan belanja sebanyak RM 32,000.00 di Pusat Perubatan Universiti Malaya.

Pihak PASTI Kawasan Tebrau ada juga memohon bantuan daripada Jabatan Sosial Hospital Sultan Ismail dan meminta jasa baik semua pihak agar dapat memberi sedikit sumbangan bagi perkara di atas.

Sumbangan boleh disalurkan kepada beliau sendiri sebagaimana berikut

Pn Roha Binti Suratman

No 30 Jalan Selasih

Taman Pasir Putih

81700 Pasir Gudang Johor

013-7922867

atau

Jabatan PASTI Negeri Johor

No Akaun : 5511 9110 2933 Maybank

DI DALAM DUNIA YANG TIDAK PATUT INI

Oleh: Abu Saif (www.saifulislam.com)

SAYA nak kahwin bulan depan, ustaz!” kata Nasir.

“Alhamdulillah. Jurutera dengan doktor, hebat kombinasinya,” saya membalas dengan senyuman. Nasir tersenyum kembali. Ada terselit sedikit kelat pada rasanya.

“Risau dengan kisah kawan-kawan saya. Selain apa yang ada dalam buku Aku Terima Nikahnya dan Bercinta Sampai Ke Syurga, apa yang boleh ustaz nasihatkan saya? Nasihat ringkas dan padat untuk saya pegang,” pinta Nasir.

“Hmm... ana menimbang-nimbang permasalahan yang sampai ke pengetahuan. Rasanya, kebanyakan kita mempunyai tahap toleransi sekadar lima tahun sahaja. Selepas lima tahun, mula berantakan, bermasam muka, tak bertegur sapa, malah membelakangkan semua hasil mahsul tarbiyah hingga tergamak main kayu tiga,” saya memulakan kisah.

“Berat tu, ustaz. Apa penyelesaiannya?” Nasir kelihatan sedikit resah.

“Tidak semudah itu untuk memberikan penyelesaian. Tetapi sekurang-kurangnya ana boleh cadangkan satu petua penting,” saya menambah.

“Apa dia?” beliau bertanya.

“Kurangkan SEPATUTNYA di dalam hidup ini!” saya cuba membuat rumusan yang mudah saya dan Nasir ingat tatkala melayari kehidupan berumah tangga. Mungkin pelik bunyinya.

Memang SEPATUTNYA adalah sesuatu yang diperlukan untuk kita menetapkan matlamat, tetapi ia juga boleh menjadi racun yang memusnahkan kehidupan berumah tangga tatkala SEPATUTNYA menjadi sesuatu yang dipertahankan melebihi APA YANG PATUT.

“Sepatutnya, awak sebagai isteri kenalah...” ayat ini boleh dituturkan oleh sang suami dari pagi ke pagi.

“Awak sebagai suami, sepatutnya...” balas si isteri pula.

Sukar untuk sebuah rumah tangga berdiri dengan aman apabila terlalu banyak SEPATUTNYA yang diperjuangkan. Jika di dalam bahasa Inggeris, SEPATUTNYA itu adalah sebuah EXPECTATION. Kita meletakkan banyak jangkaan dan jangkaan itulah yang kemudiannya berubah menjadi kekecewaan.

PEMIKIRAN IDEAL
Semasa mula berumah tangga, dengan pemikiran yang ideal tentang Bait Muslim, kita merancang pelbagai benda. Misalnya, si isteri bercita-cita untuk si suami menjadi imam mithali dalam sebuah rumah tangga. Mengimamkan solat, memberi tazkirah dan membacakan hadis kepadanya setiap hari dan pelbagai impian yang indah lagi sempurna. Bukan sahaja dalam soal ibadah dan amalan Islam di dalam rumah tangga, si isteri juga mahu suaminya menjadi seorang menantu yang diidam-idamkan oleh ibu bapanya. Menantu yang boleh diharap, yang pandai mengambil hati mertua dan terpercik pujian kepadanya kerana bijak menemukan calon suami yang begitu. Itulah impiannya. Impian yang kemudiannya mula memberanakkan pelbagai SEPATUTNYA di sepanjang pelayaran rumah tangga. Suami pun sama juga.

Beliau mengidamkan sebuah kehidupan yang teratur, tidak perlu lagi bersusah payah ke dapur seperti di alam bujang yang serba kurang. Isteri dikahwini dengan 1001 harapan agar dapat berperanan dengan cemerlang, malah bayangan ibunya sendiri yang bermujahadah membesarkan beliau dan keluarga menjadi kayu ukur untuk menilai pencapaian isteri yang dinikahinya itu.

Harapan. Tempat kelahiran banyak SEPATUTNYA apabila satu demi satu harapan itu tidak kesampaian.

“Tapi ustaz, bukankah SEPATUTNYA itu perlu supaya kita boleh muhasabah tahap masing-masing?” soal Nasir kepada saya.

“Betul. Namun jika kita bercakap tentang soal survival rumah tangga, SEPATUTNYA itu juga memerlukan muhasabah yang khusus. Periksa balik dari semasa ke semasa, mungkin ada beberapa SEPATUTNYA yang perlu kita uzurkan. Terutamanya suami,” saya menambah.

“Misalnya?” Nasir tidak puas hati.

KISAH TELADAN
“Macam yang anta katakan tadi, anta mengharapkan agar isteri anta menjadi menantu yang baik kepada ibu bapa anta. Namun selepas lima tahun berumah tangga, isteri anta masih tidak mesra dengan mertuanya. Tetapi dia masih isteri yang baik. Bincangkanlah hal ini dengan isteri. Ruang untuk dia membuat perubahan memerlukan anta untuk mengundurkan beberapa SEPATUTNYA. Kalau anta masih mahu mempertahankan expectation pada awal perkahwinan dahulu, takut-takut yang dikejar tidak dapat ketika yang dikendong berciciran. Reality check, kata orang kampung ana!” saya menyambung lagi.

“Hmm. Takut saya. Ustaz sendiri masa baru-baru kahwin macam mana ustaz amalkan bab SEPATUTNYA ini?” soal Nasir.

“Di awal perkahwinan, kami tinggal berjauhan. Ana di Belfast dan isteri di Galway, kemudiannya Letterkenny. SEPATUTNYA selepas kahwin kami dapat bersama sepuas-puasnya, tetapi keadaan tidak mengizinkan. Malah selepas mendapat tahu yang isteri mengandung, SEPATUTNYA ana yang turun ke Galway atau naik ke Letterkenny melawat isteri. Tetapi hujung minggu adalah kemuncak kesibukan ana. Maka Ummu Saif yang turun naik bas pergi ke Belfast dalam keadaan sarat mengandung. Apa nak buat?” saya membuka cerita.

“Tahan ke?” Nasir seakan-akan tidak yakin.

“Kami berkahwin semasa usia lebih kurang anta dan bakal isteri. Tidak sampai seminggu selepas akad nikah, Ummu Saif sudah memulakan rotation beliau sebagai doktor junior yang menjalani tempoh housemanship yang sangat menekan. Kerja separuh mati, balik rumah sudah tidak punya sisa tenaga untuk buat apa-apa. Sebagai suami, ana ada banyak SEPATUTNYA yang boleh ditimbulkan. Tetapi menyedari akan realiti, banyak SEPATUTNYA yang ana buang,” saya mengimbau kisah lama.

“Misalnya?” soal Nasir.

“Ana kemas rumah, ana masak dan bawa makanan ke hospital. Dan jika dua-dua sudah terlalu letih untuk balik, kami bermalam sahaja di Doctor Rest yang sempit itu. Esok paginya ana bawa bekas-bekas makanan kotor itu balik ke rumah untuk dibasuh. Cuba untuk bahagia dengan keterbatasan yang ada,” saya berkongsi kisah dengan bakal suami doktor yang seorang ini.

“Sampai bila proses membuang SEPATUTNYA itu perlu dibuat?” Nasir cemas.

“Sampai MATI. Sampai terkambus di liang lahad!” saya menjawab ringkas.

“Suami sahaja?” Nasir gelisah.

PERAWAN MANJA
“Kalau perempuan daripada zaman batu sampai zaman hutan batu mampu bergadai nyawa beranak, beranak dan beranak, mengapa lelaki hari ini yang sudah tidak mengangkat pedang di medan jihad tidak mampu untuk BERJIHAD menjaga rumah tangga? Manja sangatkah perawan akhir zaman sekarang?” saya cuba menyuntik semangat.

“Beratnya jadi suami. Mesti mampu bersabar sampai ke mati!” Ulas Nasir. Pendek.

“Sabar itu di permulaan sahaja. Insya-Allah ia akan naik taraf menjadi redha,” saya menokok.

“Susah saya nak bayangkan mcam mana suami sabar dan redha sampai ke kubur,” Nasir jujur memberitahu.

“Sebab itu ramai anak menjadi pening melayan ibu yang tua selepas kematian ayah!” saya terkenang kisah seorang teman.

“Kenapa?” Nasir tidak faham.

“Hebatnya seorang suami dan ayah, dia mengundurkan banyak SEPATUTNYA hingga dibawa ke kubur. Tolak ansur ayah itu menjadi pakaian yang menghijab kekurangan si isteri yang juga ibu kepada anak-anak mereka berdua. Apabila ayah sudah tiada, barulah kelemahan-kelemahan si ibu muncul menjadi ‘perangai’ yang meletihkan anak-anak. Lepas ayah mati, baru nampak rupa emak yang tidak pernah dilihat sebelum ini,” saya mencukupkan penjelasan.

“Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka” (Al-Baqarah: 186)

Suami yang menjadi pakaian isteri itu menyembunyikan kelemahan-kelemahan si isteri dengan penuh sabar dan redha hingga dibawa mati bersama ke kubur, sampai anak tidak nampak kelemahan ibu mereka sepanjang ayah ada bersama. Dia dikebumikan bersama banyak SEPATUTNYA yang dibawa mati tanpa rasa terkilan.

“Inikah maksudnya ERTI HIDUP PADA MEMBERI bagi seorang suami, ustaz?” tanya Nasir.

“Ya. Ia bukan slogan. Tetapi sumber kekuatan diri,” jawab saya.

“Dari manakah kekuatan itu mahu dicari?” Nasir melangsaikan pertanyaan.

“Kita hidup dalam dunia yang penuh dengan benda yang TIDAK PATUT. Jadi berpada-padalah pada melayan SEPATUTNYA yang banyak hinggap ke diri. Hidup memberi itu mustahil boleh dibuat-buat, sehinggalah kita berjaya untuk benar-benar percaya bahawa kita hanyalah HAMBA kepada-Nya. Hamba tidak layak meminta-minta dan meletakkan pelbagai standard atau jangkaan hidup. Fokuskan kepada peranan, dan syukuri setiap yang diterima, biar sekecil mana pun ia,” saya selesai berkongsi pandangan.

“Ustaz rasa saya mampu?” Nasir menoleh ke arah saya.

“Berikan ilmu kepada akal supaya tahu. Suntikkan iman ke hati supaya mahu. Berjihadlah menundukkan nafsu supaya mampu. Insya-Allah!” saya tersenyum.

Kami sama-sama sepi.

Merenung hutan belantara yang luas terbentang di kiri kanan lebuh raya. Hutan tebal yang menyembunyikan 1001 isi dan rahsia, seperti sebuah perjalanan rumah tangga yang tidak diketahui akan rupa kembaranya di hari-hari muka.

ISTERI –PENDORONG KELUARGA SOLAT BERJEMAAH

DIRIWAYATKAN daripada Ibnu Mas’ud, dia berkata: “Sesiapa yang ingin berjumpa dengan Allah SWT sebagai seorang muslim di akhirat kelak, maka hendaklah dia menjaga solat-solat fardhu dengan menunaikan solat di tempat azan dilaungkan (masjid). Sebab sesungguhnya Allah telah mensyariatkan sunnah-sunnah petunjuk kepada Nabi SAW dan solat berjemaah itu adalah salah satu daripada jalan-jalan petunjuk itu. Jika kamu bersolat di rumah, sebagaimana solat orang yang tidak berjemaah di rumahnya, maka bererti kamu meninggalkan sunnah Nabi kamu. Dan apabila kamu meninggalkan sunnah Nabi kamu maka sesatlah kamu. Apabila seseorang mengambil wuduk dengan sempurna kemudian pergi ke masjid maka bagi setiap langkahnya pasti akan dituliskan untuknya satu pahala dan ditingkatkan darjat dan dihapuskan satu dosa. Sesungguhnya kami melihat bahawa tidak ada pun di kalangan kami yang meninggalkan solat berjemaah melainkan orang yang benar-benar mengetahui kemunafikannya. Seorang lelaki pernah dipimpin oleh dua orang lelaki sehingga dia didirikan dalam saf.” (Riwayat Muslim)

Daripada hadis di atas jelas menunjukkan bahawa Rasulullah SAW sangat menitik beratkan kepada kaum lelaki untuk menunaikan solat fardhu secara berjemaah di masjid. Sehinggakan pada saat-saat akhir keuzuran baginda pun, baginda tetap mahu menunaikan solat berjemaah bersama-sama para sahabat yang baginda kasihi. Biarpun baginda terpaksa berpapah untuk solat di Masjid Nabi di Madinah namun semangat untuk tetap solat berjemaah tidak pernah luntur di hati baginda. Para sahabat menyaksikan berapa baginda sangat mengagungkan tuntutan solat berjemaah kepada kaum lelaki kerana solat berjemaah ini adalah lambang kekuatan iman, penyatuan hati umat Islam ke arah penyempurnaan khusyuk dalam solat.

Firman Allah SWT: “Sesungguhnya yang memakmurkan masjid-masjid Allah (yang menghidupkan amalah di dalamnya) ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan solat...” (At-Taubah: 18)

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Solat berjemaah melebihi solat sendirian sebanyak 27 kali ganda.” (Riwayat Imam Malik, Bukhari dan Muslim)

Wajib tunai solat walaupun sakit
Biarpun suami bertanggungjawab mengingatkan ahli keluarga tentang tuntutan solat, isteri juga memainkan peranan penting untuk saling ingat-mengingatkan ke arah itu. Ada ketikanya ahli keluarga kita terleka dengan kerja harian mereka, lalu sebagai isteri yang ingin merebut gelaran solehah berusahalah memujuk ahli keluarga lelaki untuk beramai-ramai menunaikan solat fardhu secara berjemaah di masjid atau surau. Ini adalah perintah Nabi SAW yang tidak boleh dipandang remeh kerana baginda sendiri telah menunjukkan contoh, bagi yang uzur sekalipun sekiranya boleh dipapah maka digalakkan solat di masjid. Ini merupakan satu penegasan daripada Nabi SAW kerana kekuatan ke arah penghayatan solat berjemaah ini akan membentuk peribadi manusia untuk bersungguh-sungguh mencintai solat.

Hidupkan roh solat
Seseorang lelaki belum dianggap ‘gentleman’ selagi belum cintakan solat berjemaah di masjid. Kerana bukan mudah untuk bangun sebelum subuh dan berpagi-pagi meredah kesejukan embun semata-mata mahu menunaikan solat Subuh berjemaah bersama teman-teman. Bukan mudah pula untuk seorang lelaki cenderungkan hatinya untuk solat Maghrib dan Isyak di masjid di saat orang lain mahu merehatkan diri di rumah setelah kepenatan seharian bekerja lebih-lebih lagi jika masjid itu terletak jauh dari rumah. Inilah jihad besar seorang wanita apabila berjaya memujuk ahli keluarga lelaki melawan hawa nafsu supaya seronok solat di masjid. Sesungguhnya roh penghayatan solat apabila susah untuk dibuat di rumah sebab takut tidak kuat melawan hawa nafsu, maka kita mesti cipta suasana, kena berhijrah dan pergilah ke masjid supaya roh ibadah kita terus hidup.

Rasa nikmat dapat solat berjemaah di masjid bagi seorang lelaki yang telah mencintai rumah Allah, mencintai Allah dan Nabi SAW adalah sangat berbeza rasanya berbanding solat berjemaah di rumah. Hanya para lelaki yang telah membiasakan diri solat berjemaah di masjid dapat merasai nikmat kemanisan roh solat yang hidup.

Roh apabila telah bersih dan suci akan terdorong untuk seronok buat baik, merindui untuk datang awal ke masjid, seronok untuk terus memahami bacaan di dalam solat, berhalus dalam menjaga rukun-rukun dalam solat. Rasa sangat terseksa apabila tidak dapat menghayati kehendak solat yang sebenar. Rasa takut dengan Allah apabila terlewat solat berjemaah. Takut-takut Allah ambil nyawa sebelum sempat solat sedangkan waktu solat telah lama masuk. Sesungguhnya inilah antara ciri-ciri peribadi mukmin yang menuju ke arah kekhusyukan dalam solat, hatinya telah diikat mencintai masjid.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali bagi mereka yang khusyuk (mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya).” (Al-Baqarah: 45 – 46)

SOLAT – BEZAKAN SEDAR DAN ISTIQAMAH

ORANG yang sedar solat itu penting akan mula bersungguh-sungguh menunaikan solat. Namun pasang surut hanya kerana sedar menunaikan solat fardhu itu wajib tetap ada. Gangguan iblis, syaitan dan kelalaian dibuai hawa nafsu tetap akan dihadapi oleh ramai orang. Akhirnya, kita kembali melewat-lewatkan solat.

Untuk kekal istiqamah (konsisten) dalam solat adalah sangat payah sebenarnya. Kekal istiqamah menunaikan solat pada awal waktu lagi payah sebab itulah Rasulullah SAW sangat menegaskan tuntutan solat berjemaah. Jemaah lambang kekuatan dan kesatuan hati. Hikmah keberkatan solat berjemaah boleh mencipta suasana istiqamah beribadah dan menanamkan roh cinta solat pada awal waktu, selain pahala berganda turut membentuk peribadi, berasakan kerja-kerja lain mendapat berkat kesan memuliakan Allah pada tuntutan yang sangat wajib ini. Roh pencinta solat berjemaah paling ditakuti oleh iblis dan syaitan.

Ada orang mampu bersolat tetapi kebiasaannya solat akan diborong pada penghujung waktu. Contohnya, solat Zuhur akan dibuat pada akhir waktu sebelum masuknya waktu Asar. Begitu juga solat Maghrib dan Isyak. Alasan yang diberi, “Daripada tak buat langsung, tak apalah buat lambat. Satu lambat, satu lagi awal waktu. Kira ok lah tu...”

Ya, kira ok di mata kita, tapi Nabi SAW tidak mengajar kita buat begitu. Bayangkan kalau kita hendak bertemu dengan raja maka kita pilihlah di antara dua masa seperti ini, janji dengan raja sepatutnya jam 1.30 tengahari tapi kita tangguh ke jam 4 petang. Kita lewatkan hampir tiga jam dengan niat kita boleh jumpa raja sekali lagi pada awal waktu apabila masuk waktu petang.

Secara logiknya seronokkah kita membawa temujanji yang sangat lewat atas alasan semata-mata mahu memenuhi hajat kita yang lain-lain dulu. Agak-agak dapatkah apa yang kita hajati apabila tuntutan dibuat sambil lewa sedangkan terlalu banyak perkara yang hendak dipohon? Kenapa kita sanggup abaikan tanggungjawab ini sehingga penghujung waktu?

Kerana kita tidak nampak siapa yang kita sembah, kita tak nampak fizikalnya seperti mana kita nampak raja pemerintah dunia atau bos kita di pejabat? Allah hanya akan kita ‘nampak’ apabila kita punya kekuatan di hati untuk merasakan Allah ada di mana-mana, rasa Allah sentiasa memerhati, rasa Allah memakbulkan sebanyaknya doa yang kita pinta.

Lalu bagaimana untuk datangkan rasa seronok beribadah seperti ini? Rasa cinta mesti dipupuk setiap hari tanpa mengenal erti jemu, seperti mana kita cintakan suami, kita berbakti kepadanya hari-hari. Kita jaga kebersihan makan pakainya, kita jaga ketenangan hatinya, kita bersama kongsi susah senang dengannya. Begitu juga suami yang cintakan isteri, curahan kasih sayang dan pengorbanannya tidak pernah berbelah bahagi kepada kita sehingga kita kian tua. Semakin lama semakin sayang. Semakin banyak halangan kehidupan berumah tangga yang dilalui dengan tenang dan sabar, semakin kental kasih antara kita berdua.

Begitulah dengan solat, untuk dapat kemanisannya tidak boleh dibuat sehari dua. Mesti ditubi hari-hari untuk paksa diri seronok solat. Tuntutan solat berjemaah mesti disuburkan kepada anak-anak sejak kecil lagi supaya kecintaan kepada kehidupan bersolat dirasakan cukup penting. Insya-Allah anak-anak yang dibentuk dalam budaya hidup seronok solat berjemaah akan mudah melaksanakannya dan mempunyai keyakinan hidup dalam bermasyarakat.

Selasa, Januari 19, 2010

KISAH BENAR SEORANG GURU

SAYA sangat mengkagumi kerjaya sebagai guru sekolah. Sebuah kisah yang saya paparkan ini saya ulangi dari kisah benar seorang guru beberapa tahun yang lalu.

Ceritanya:
Saya mengajar di sekolah rendah di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur. Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri.

Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata2 kecuali anggukkan yang seolah2 dipaksa. Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat. Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untukdirotan . Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya.

Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang kesekolah dan masih tetap lambat.

Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan tidak berapa jauh dari sekolah. Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah. Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah.

Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari2 sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah.

Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang.

"Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?"

Dia terkejut dan wajahnya berubah.

"Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu." Jawabnya

"Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?"

" Mak pesan, jangan meminta2 pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu."

Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, "Maafkan cikgu, ......."

Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu.

Cerita2 begini membantu melembutkan hati yang keras. Kata seorang guru, sekiranya hati kita mula keras lembutkanlah dengan perkara2 berikut:

i. Solat sunat

ii. puasa sunat

iii. berzikir

iv. bersedekah

v. mengusap rambut anak yatim

vi. mendengar cerita2 kesusahan orang lain

vii. membantu orang susah
Sumber: Forwarded email

Isnin, Januari 18, 2010

ALIF, BA, TA, THA, JIM...

Oleh: Jalilah Hj. Abdullah

PADA satu pagi Jumaat, Ustazah Abdullah Mahmood, pendakwah tanah air menaiki teksi ke tempat kerjanya.

Dia duduk di kerusi belakang. Entah macam mana pagi itu dia menyapa pak cik yang sudah dalam usia 60-an. “Pak cik boleh baca Quran?” Terkejut si pemandu teksi itu. “Nak, inilah pertama kali orang naik teksi tanya pakcik macam ni,” lelaki itu bersuara agak keras kerana terkejut. Ustaz jadi serba salah, entah kenapa pagi itu soalan itu terpacul dari mulutnya. “Sebenarnya pak cik, bila saya lihat belakang badan pak cik iras macam arwah ayah saya. Selalunya waktu-waktu pagi Jumaat macam ni ayah saya mengaji Quran. Maaf ya pak cik,” lembut nada suara ustaz. Sepanjang perjalanan mereka tak bercakap. Masing-masing melayan fikiran. Sampai di kawasan pejabat, ustaz membayar tambang dan menghulurkan kad nama. “Bila-bila pak cik senang, jemput datang ke pejabat saya.”

Ustaz berjabat tangan dengan pak cik teksi.

Seminggu selepas pertemuan, pak cik teksi itu datang ke pejabat ustaz. Syukur Ustaz Abdullah ada di pejabat.

“Boleh saya tahu siapa pak cik ni?” tanya ustaz ketika pak cik menghulurkan tangan padanya.

“Ustaz, ingat tak minggu lepas ustaz ada naik teksi pak cik. Ustaz tanya pak cik tentang mengaji Quran, ustaz kata bentuk belakang pak cik macam ayah ustaz.”

“Oh ya. Maaflah pak cik, ramai sangat yang datang. Saya tak cam,” ujar Ustaz Abdullah yang juga guru Quran kepada murid-murid tua yang ada kesedaran hendak belajar Al-Quran.

“Apa yang boleh saya bantu pak cik?” tanya ustaz pada pak cik teksi yang sudah duduk di depannya.

“Begini, selepas ustaz tanya pada pak cik tentang mengaji Quran hari itu, pak cik terus balik rumah. Seminggu pak cik tak bawa teksi, seminggu pak cik duduk rumah. Seminggu pak cik asyik memikirkan tentang diri pak cik.”

“Tentang apa?”

“Pak cik sebenarnya memang tak pandai langsung mengaji Quran. Jadi pak cik datang ni nak belajar mengaji dari bawah. Nak kena bawa Quran ke?” Bergenang air mata pak cik itu, sebak meluahkan perasaan yang telah seminggu terbuku di hati.

“Tak payah pak cik, di sini kami ada kitab. Kita boleh belajar bersama,” kata ustaz sambil membuka muqaddam.

“Saya baca pak cik ikut ya. Alif.. ba.. ta.. tha.. jim..”

“Alif.. ba.. ta.. tha..” sampai huruf jim, pak cik terdiam lama. Ustaz terkejut, takut-takut ada sesuatu yang tak kena.

Pak cik tunduk dan menangis teresak-esak. “Pak cik tak tahu baca Quran, pak cik tak tahu...” ustaz dipeluknya erat. Rasa bagai seorang ayah memeluk anak. Dia terlalu sebak rupanya.

Sejak peristiwa itu, pagi-pagi lagi pak cik datang belajar selama 15 minit sebelum bawa teksi. Dialah murid tua yang paling awal datang.

Setiap malam selepas solat maghrib dia akan mengurung dirinya di dalam bilik, membaca muqaddam perlahan-lahan. Perkara ini dirahsiakan daripada isteri dan anak-anaknya. Alhamdulillah, selepas empat bulan, dia sudah boleh membaca Quran dengan baik.

Suatu malam, isterinya yang sedang memasak di dapur terdengar suara orang mengaji dalam bilik. Dia menyuruh anaknya mengintai.

“Mak.. ayah baca Quran,” bisik si anak.

“Ayah kamu baca Quran? Hish, mak tak percaya.. ayah kamu mana reti baca Quran. Mak kenal sangat dengan ayah kamu tu.”

“Betul mak...”

Api dapur ditutup. Kedua-dua beranak itu mengendap perlahan-lahan masuk ke dalam bilik. Alangkah terkejut si suami apabila melihat isteri dan anaknya di belakangnya. Isterinya terus memeluknya dengan linangan air mata keharuan.

Esoknya Ustaz Abdullah terkejut apabila melihat hidangan pulut kuning dan rendang terletak di atas meja pejabatnya.

“Ustaz, ada seorang mak cik datang pagi-pagi lagi hantar pulut. Dia kata dia isteri pak cik teksi tu,” beritahu seorang staf ustaz.

Beberapa hari kemudian, isteri pak cik itu datang dan mengucapkan ribuan terima kasih di atas bimbingan ustaz. Baginya inilah nikmat kehidupan sebenar yang sangat-sangat dirindui apabila suaminya sudah menjadi pengamal Al-Quran.

GRAVITI HATI

Oleh: Pahrol Mohamad Juoi

HATI umpama magnet. Ia mempunyai kuasa menarik sesuatu yang di luar diri. Apa yang dirasakan, menentukan apa yang diterima sebagai pantulan. Justeru, penting sekali bersangka baik, agar kebaikan akan ‘ditarik’ ke dalam diri. Jauhi prasangka dan dendam, kerana itu jua yang akan diterima sebagai balasan.

Sekali lagi... hati umpama magnet, semaikan rasa yang baik-baik, pasti kita akan menuai kebaikan. Jangan sekali-kali menyemai badai, nanti terpaksa pula kita menuai taufan!

Hati itu berbolak-balik sifatnya. Sabda Nabi, bagai kuah yang mendidih dan menggelegak. Simpang-siurnya begitu licik. Naik turunnya berbolak-balik. Kekadang ia baik, bagaikan asal mulanya sejak dulu. Ia menjadi kain bersih yang menghamparkan kejernihan dan kesucian. Namun, sesekali bertukar menjadi kelam, kusam, hitam bagaikan lakaran syaitan yang memantulkan kejahatan.

Para muttaqin pernah memberi petunjuk... apabila hatimu keras, buas dan liar sekali, bukalah Al-Quran, bacalah dan tadabbur akan makna dan rasanya. Al-Quran itu bukankah penawar hati?

Namun jika hati masih keras juga, dirikan solat. Solat itu zikir penyucian hati. Namun sekiranya masih keras jua... bangunlah waktu dinihari. Berwuduk dan berdoalah, pintalah kepada Tuhan agar dikurniakan hati yang lain kerana hati yang kau miliki waktu itu hakikatnya bukan lagi hatimu!

Hati itu ditarik antara dua graviti. Pertama, graviti tahap tinggi pintalan ilham para malaikat. Kedua, graviti menjunam lembah kehinaan simpulan para syaitan. Ketika melihat si miskin meminta-minta, suara hati berdetik... bantulah dia, insan lara yang datang kerana kemiskinan. Namun sedetik cuma, tiba-tiba graviti bertukar, memberi alasan, biarkan... itu balasan buatnya akibat kemalasan! Kau prasangka? Bukan, cuma berhati-hati. Dan atas alasan ‘berhati-hati’, ramai yang telah enggan memberi tetapi masih merasakan diri baik hati!

Ingat mati – pembasuh hati yang gelisah dan jiwa yang resah. Cukuplah mati sebagai peringatan dan amaran. Ingat mati akan memadamkan rasa nikmat melakukan maksiat. Ingat mati akan memadamkan rasa enggan melaksanakan kebaikan. Ingat mati itu sesungguhnya menghidupkan hati.

Tetapi sayang, aku kian lupa untuk mengingatinya. Lalu, aku terkapai-kapai antara tarikan dua graviti hati... membuat kebaikan belum terasa kemanisannya, melakukan kejahatan tidak sunyi diburu rasa keresahannya!

Jumaat, Januari 15, 2010

SALADIN - ADAKAH KAU LUPA

video

KELEBIHAN DAN FAEDAH SOLAT

1. Solat akan menerangkan hati.
2. Solat akan dapat mencahayakan wajah.
3. Solat membuahkan perasaan redha terhadap Tuhan yang Maha Penyayang.
4. Solat membuatkan syaitan berasa marah.
5. Solat menjadi penolak bala.
6. Solat menghilangkan kejahatan musuh.
7. Solat memperbanyakkan rahmat.
8. Solat menolak siksa kubur dan siksa di hari akhirat.
9. Solat mendekatkan diri kita dengan Allah.
10. Solat mencegah segala yang keji dan mungkar.

25 KELEBIHAN SOLAT SEPERTI YANG DISABDAKAN OLEH RASULULLAH SAW

1. Solat menghasilkan keredhaan Allah.
2. Solat membuahkan kasih sayang para malaikat.
3. Solat adalah jalan para Nabi dan Rasul.
4. Solat adalah cahaya makrifat.
5. Solat adalah asal makrifat.
6. Solat membuatkan Allah SWT memakbulkan doa yang dipanjatkan.
7. Solat merupakan sebab diterima-Nya segala amal yang lain.
8. Solat dapat memurahkan rezeki.
9. Solat menjadikan badan sihat.
10. Solat menjadi pelindung terhadap semua musuh.
11. Solat membuatkan syaitan berasa benci.
12. Solat menjadi syafaat bagi seseorang dalam menghadapi sakaratul maut.
13. Solat adalah penerang di dalam kubur.
14. Solat menjadi hamparan berbaring.
15. Solat menjadikan seseorang dapat menjawab pertanyaan Munkar dan Nakir di alam kubur.
16. Solat membuatkan seseorang berada selesa di dalam kubur sehingga hari kiamat.
17. Solat menjadi naungan di atas kepala dari panas matahari di hari kiamat.
18. Solat menjadi mahkota di atas kepala.
19. Solat menjadi pakaian di badan.
20. Solat menjadi lampu penerang di depan ketika berjalan.
21. Solat menjadi pendinding api neraka.
22. Solat menjadi hujjah.
23. Solat memberatkan timbangan amal kebajikan.
24. Solat dapat membantu kita melintas titian Sirat Al-Mustaqim di akhirat.
25. Solat dapat membukakan pintu syurga.

SOLAT TAHAP TADIKA

Oleh: Hj. Bad

PEJAM celik, tidur jaga, duduk bangun, toleh kiri toleh kanan, lepak sana sini, enjoy sekejap, serius sekejap, tup tap tup tap dah pun masuk tahun baru 2010. Ish... cepat betul masa berlalu. Rasa-rasanya baru tiga empat tahun lepas kita dirisaukan dengan cerita Y2K. Sedangkan kita semua tahu detik demi detik masa tetap yang tu jugak. 60 saat seminit, 60 minit sejam, 24 jam sehari dan 30 hari sebulan. Itulah masa namanya. Cepat dan lambatnya bergantung kepada diri kita sebenarnya. Duduk depan TV nengok cerita telenovela demi telenovela terasa sekejap kan? Pergi karnival (sebut pesta tak best...) dan konsert tiga empat jam tak sedar dah nak maghrib kan? Duduk melayan komputer dan internet berjam-jam terasa macam beberapa minit je kan? Seolah-olah masa sungguh mencemburuiku... (poorah!)

Tapi kalau sembahyang atau mendengar kuliah agama atau menghadiri pengajian fardhu ain yang hanya beberapa minit terasa lama kan? Ustaz memanjangkan sesi kuliah maghrib sehingga melewati waktu isyak pun kita dah gelisah. Sesekali terpaksa ulang solat apabila terbatal wuduk terasa menderita sungguh kan? Atau sesekali suami terlanggar lalu tersentuh saat kita ready untuk solat terasa azab sungguh nak berwuduk semula kan? Kenapa azab dan menderita? Sebab kita tak terasa indah dan seronoknya bersolat kan? Ambil yang rukun jer. Itupun pakai sistem ekspres tanpa tamakninah atau macam ayam mematuk! Selesai salam terus bangun tanpa sempat berdoa (alaa, doa tu sunat jer.. lagipun Allah tahu apa yang aku mahu). Sesetengah tu berdoa “Ya Allah yang Maha Mengetahui, doa aku hari ini sama aje dengan doa aku yang semalam. Kabulkanlah ya Allah. Aminn”.

2010... sayu jer memijak bumi pagi Januari 2010. Sayu kerana telah berlalu usia kita yang tidak akan kembali dan tidak akan berulang lagi. Terlalu banyak masa yang telah kita sia-siakan. Telah banyak dosa dan kemungkaran kita lakukan, sama ada dosa yang nampak atau yang tak nampak. Beramal ibadah pun tak de banyak mana. Itupun banyak sangat cacat celanya. Agak-agak Allah terima tak ibadah yang macam tu? Tengok ibadah solat kita pun cukuplah. Berapa ramai di kalangan kita yang melazimkan solat di awal waktu? (alaa, lewat-lewat pun semayang jugak). Berapa ramai di kalangan kita yang melazimkan solat sunat sebelum dan sesudah solat fardhu? (alaa, ada orang langsung tak semayang). Berapa ramai yang bersungguh-sungguh menjaga khusyuk dalam solat? (alaa, tak khusyuk pun sah jugak). Berapa ramai yang faham makna bacaan Al-Fatihah? (penting ke?) Berapa ramai yang faham makna setiap bacaan dalam solatnya baik bacaan ketika rukuk, sujud atau ketika duduk tahiyyat? (kena faham ke?) Berapa ramai yang dah mengaji habis kitab fekah bab bersuci, wuduk dan solat yang biasa dibuat kat surau dan masjid? (alaa, kat sekolah dulu cikgu dah pernah ajar.. kira ok ler tuu!)

Begitulah sikap kita tentang solat yang kita akui sebagai tiang agama. Betapa tidak seriusnya kita dengan solat. Usia dah semakin ke penghujung tapi solat kita masih macam budak tadika. Soalan yang mula-mula ditanya di akhirat nanti pun adalah soal solat juga. Kalau lulus persoalan solat maka persoalan ibadah lain tu kira mudah la. Tapi kalau persoalan solat tak pass... hmm, susah mau cerita!