Selasa, April 07, 2009

Kursus Bahasa Arab di UTM

SATU program kursus Bahasa Arab untuk guru-guru Pasti Johor telah diadakan pada hari Ahad, 5 April lalu di Dewan Masjid Sultan Ismail, UTM Skudai bermula pukul 8 pagi dan berakhir pukul 5 petang. Kursus ini adalah anjuran Jabatan Pasti Negeri Johor dan diwajibkan ke atas semua guru Pasti di negeri Johor.

Seramai hampir 160 orang guru Pasti dari seluruh negeri Johor telah menghadiri kursus ini termasuk guru-guru Pasti Kawasan Kota Tinggi iaitu Cikgu Siti Zaharah, Cikgu Aidah, Cikgu Hana dan Cikgu Sara. Seorang lagi guru, Cikgu Siti Kamaliah tidak dapat turut serta kerana terpaksa menghadiri kuliah di Universiti Terbuka Malaysia.

Perasmian telah disempurnakan oleh Ust. Zaifiddin, Timbalan Pengarah (4) Pasti Johor, manakala kuliah telah disampaikan oleh Ustazah Mawardah. Antara objektif kursus ini diadakan ialah untuk memperbaiki sebutan (lughah) dalam Bahasa Arab di samping membetulkan kesilapan-kesilapan yang terdapat di dalam buku teks 5 dan 6 tahun. Untuk tujuan itu, sesi micro-teaching turut diadakan.

Kursus seumpama ini sebenarnya amat penting bagi memantapkan penguasaan dan pengetahuan guru-guru Pasti dalam Bahasa Arab. Justeru itu, wajarlah diucapkan sekalung tahniah dan penghargaan kepada Jabatan Pasti Negeri Johor di atas inisiatif menganjurkan kursus tersebut. Semoga segala usaha untuk menaikkan imej Pasti dan para gurunya mendapat restu dan keredhaan Allah SWT serta diberkati-Nya.


Antara guru² Pasti yang hadir


Pn. Sarah bt. Alias (2 dari kanan), pengerusi MGPNJ turut mengikuti kursus