Rabu, Ogos 25, 2010

ISTIMEWANYA RAMADHAN

IBNU Manzur telah berkata dalam kitabnya, Lisan Al-Arab bahawa kalimat Ramadhan membawa erti panas yang terik atau batu yang panas kerana terkena sinaran matahari. Ada juga yang mengatakan dinamakan bulan ini dengan nama Ramadhan kerana gugurnya dosa-dosa seseorang Muslim disebabkan amal ibadah dan perbuatan-perbuatannya yang baik dan mendatangkan pahala.

Allah telah memilih bulan Ramadhan sebagai bulan medan ujian bagi umat Islam dengan diwajibkan berpuasa, menahan lapar dan dahaga sehinggalah sampai waktu berbuka. Dengan berpuasa, seorang hamba Allah SWT akan menjadi seorang yang sabar, bersyukur dan bertakwa serta dapat mendidik jiwa supaya merenung kebesaran dan keagungan Allah Yang Maha Berkuasa. Istimewanya bulan Ramadhan ini ialah:

1. Dijanjikan syurga
Rasulullah SAW bersabda: "Berterusanlah kamu dengan sesuatu yang dapat mengetuk pintu syurga". Maka Sayidah Aisyah r.ha berkata, "Dengan apakah caranya wahai Rasulullah?" Sabda Rasulullah SAW, "Dengan berlapar (memperbanyakkan puasa)."

2. Ganjaran berganda
Daripada Sayidina Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda, "Setiap amalan anak Adam adalah baginya, satu kebaikan dibalas dengan 10 ganjaran hingga 700 kali ganda."

3. Puasa hak Allah
Firman Allah SWT, "...dia (orang yang berpuasa) meninggalkan syahwat, makanan dan minumannya semata-mata kerana Aku. Puasa bagi-Ku dan Aku yang akan membalasnya." (Riwayat Bukhari)

4. Dimuliakan Allah
Rasulullah SAW bersabda, "Dan bau mulut orang yang berpuasa adalah lebih wangi di sisi Allah daripada bau kasturi." (Riwayat Muslim)

5. Diampunkan dosa
Nabi SAW bersabda, "Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap pahala daripada Allah, maka akan diampuni dosanya yang lalu." (Riwayat Bukhari)

6. Pintu neraka ditutup
Diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda, "Apabila telah masuk bulan Ramadhan, maka pintu-pintu langit dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan-syaitan dibelenggu."

7. Bulan yang diberkati
Nabi SAW pernah bersabda, "Sekiranya umatku mengerti rahsia yang terkandung pada bulan Ramadhan, nescaya umatku mengharapkan agar seluruh tahun menjadi bulan Ramadhan."

Justeru, ulama salafussoleh sentiasa memohon kepada Allah SWT selama enam bulan agar Allah menyampaikan usia mereka hingga tiba pada bulan Ramadhan yang mulia. Kemudian mereka berdoa enam bulan agar Allah SWT menerima amal mereka. Demikianlan sifat kebiasaan salafussoleh dalam melaksanakan puasa pada bulan Ramadhan dengan mengharap kepada Allah agar mengasihi mereka dalam setiap urusan. Ini kerana siapa yang hidupnya dalam ketaatan kepada Allah SWT, maka sesungguhnya Allah memerhati dan menjaganya dalam setiap keadaan.

Sumber: Majalah Anis keluaran Ogos 2010