Isnin, Januari 11, 2010

2010: BERHENTI, LIHAT, VROOM!

Oleh: Zul Ramli M. Razali

MELANGKAH ke tahun baru sama seperti membuka diari baru. Apabila helaian terselak kita merasai pengalaman menghidu aroma tersendiri, ada bau kertas baru dan dakwat cetakan. Merasai di hujung jari jemari helaiannya yang rapi dan bersih sekali. Kita perlu menulis semula nama sendiri, nombor kad pengenalan, nombor akaun bank, polisi insuran serta banyak lagi yang perlu pada ruang yang tersedia. Inilah yang diulang-ulang saban tahun pada diari baru!

Tanpa semua pengalaman ini, alangkah jemunya hidup. Cuba bayangkan kalau tiada kiraan tahun, yang ada cuma saat kepada minit dan penggantian hari demi hari, tiada minggu, tanpa bulan apatah lagi tahun! Bagaimana kita menghitung usia? Orang yang pada kiraan umurnya adalah 20 tahun dikira berusia 7305 hari, yang berumur 30 tahun dikira sebagai berusia 10957 hari atau orang yang berumur 40 tahun pula dikira sebagai berusia 14610 hari. Namun, persoalan yang lebih besar daripada membuka dan mengisi ruang kosong diari baru adalah sejauh mana tahun ini memberi nafas, semangat dan tingkah laku hidup yang baru?

Apabila berada pada tahun baru sama seperti berada di simpang empat. Di sana ada tanda isyarat: Berhenti, lihat dan jalan (stop, look and go). Sekiranya tidak berhenti mungkin kita akan dirempuh kereta lain atau tersalah memasuki simpang, natijahnya sama sahaja kita tidak akan sampai ke destinasi yang sepatutnya.

BERHENTI
Ia bermaksud kita memperuntukkan ruang bagi menilai kembali apa yang telah kita lakukan sepanjang tahun lepas. Apa pencapaian yang diraih, apa khidmat yang berjaya disumbangkan, apakah detik indah yang berjaya dicetuskan dan pelbagai soalan berkaitan dengan pencapaian diri. Telitikan juga kenapa kita boleh melakukan perkara-perkara tersebut dengan jayanya.

Berhenti dan lihat juga dengan jujur kepada kegagalan dan kenapa ia terjadi, apa kesilapan, kesalahan dan khilaf yang dibuat. Perkara itulah yang akan menjadikan diri kita merosot tiada peningkatan. Selidiki juga kenapa perkara tersebut boleh terjadi. Apabila kita jujur untuk menilai diri sendiri dalam soalan apa dan kenapa, kita akan dapat mencari jawapan tentang indeks kunci keberkesanan bagi setiap saat yang telah dilalui sepanjang tahun lepas.

Pada jawapan positif maka ucapkan tahniah pada diri sendiri dan bersyukurlah kepada Allah. Hargai, sayangi diri sendiri kerana ia adalah modal untuk kita membuat yang terbaik pada masa hadapan. Rasa syukur di dalam hati atas semua kurnia tersebut akan menjadi lembah mahmudah (kebaikan dalaman) paling subur buat tumbuhnya pohon-pohon kebaikan yang lain.

Pada dosa, kesilapan dan kelemahan pula, akuilah di dalam hati dan datangkan kekesalan di atas perkara-perkara itu. Kita sebenarnya tidak akan ke mana-mana sekiranya dosa lampau, kesilapan lalu dan seluruh kelemahan itu masih bersama kita. Seperti bebola besi yang tertambat di pergelangan kaki, ia akan menjadi beban yang menarik kita ke dasar tasik puaka dan menjadi penghalang potensi diri yang berada di permukaan tasik. Kita lemas di dalam semua kelemahan diri ini. Kerana itulah kadang-kadang kita berasa hairan dan bertanya kepada diri sendiri, kenapa begitu berat untuk aku berbuat baik? Kenapa begitu berkarat bagi diri ini untuk melakukan amal soleh? Kenapa solat yang merupakan penjernih hubungan dengan Allah masih begitu sukar atau tiada kemanisan? Banyak lagi soalan yang seerti, apakah jawapannya?

Koreksi ini memandu kita untuk memperkasa diri di dalam memantapkan langkah bagi memperkukuhkan perjalanan yang masih berbaki pada masa hadapan. Ia adalah guru yang mengajar secara serentak tentang apa yang ingin kita dapat beserta dengan apa yang kita ingin jadi pada tahun baru nanti.

LIHAT
Memerhati dengan teliti ruang masa dan daerah tindakan bagi tahun baru. Melihat ke hadapan dengan penuh harapan dan berkeyakinan bahawa tahun ini kita akan dapat menikmati lebih banyak pencapaian gemilang selari dengan kehendak Allah. Menetapkan keredhaan Allah sebagai penanda aras adalah perkara terpenting di dalam perjalanan hidup, ia sama seperti seorang pengembara yang sentiasa memerhati jarum kompas yang menunjuk ke arah utara. Terlalai memberi fokus, kita bakal sesat di belantara kehidupan dan nilai kejayaan yang diraih nanti hanya menjadi haba’an manthura – bagai debu yang berterbangan. Membina perancangan adalah keperluan, kita biasa mendengar, manusia tidak merancang untuk gagal tetapi gagal untuk merancang! Natijahnya tetap sama: Gagal!

Menetapkan sasaran yang jelas beserta tempoh masa tertentu yang ditetapkan, langkah-langkah pelaksanaan dengan teratur dan juga disiplin diri adalah pelengkap kepada blue print diri yang berkesan. Persoalan perancangan mesti mencakupi soal diri, hubungan suami isteri, keluarga, kerjaya dan khidmat bakti kepada masyarakat dan juga agama. Justeru, peta kita adalah perancangan peribadi yang teratur, teliti dan praktikal. Inilah yang perlu kita lihat.

JALAN
Ini adalah bahagian terpenting. Beberapa perkara perlu dipersiapkan agar jalan yang bakal dilalui itu selari dengan keredhaan Allah berpandukan kepada perancangan yang telah ditetapkan. Persoalan pertama, menetapkan niat yang tulus kepada Allah dalam setiap perkara yang ingin dibuat. Niat adalah anak kunci yang membezakan tindakan itu sama ada akan dinilai, diperhati dan dibela oleh Allah ataupun tidak. Pastikan pembinaan diri, perhubungan kasih sayang dalam rumah tangga juga keluarga serta kerjaya semuanya dengan niat yang benar-benar kerana Allah. Setelah niat dipasang, gantungkan hati seratus peratus kepada Allah dalam tawakkal yang paling dalam. Allah berfirman: “Maka apabila engkau telah berazam untuk melakukan sesuatu perkara maka bertawakkallah kepada Allah...” (Ali Imran: 159).

Tawakkal mesti pada permulaan sebelum kita melaksanakan sebarang usaha dan ikhtiar. Niat yang tulus kerana Allah beserta tawakkal kepada-Nya adalah tenaga padu dalaman yang akan membentuk semangat dan keyakinan diri untuk bertindak dengan betul apabila berhadapan dengan keadaan sebenar pada tahun baru.

Pendekatan beramal dalam Islam adalah ‘itqan’. Ia bermula di dalam minda untuk buat yang terbaik. Buat sesuatu perkara itu dengan bersungguh-sungguh. Rasulullah berjaya menyuntik semangat ini ke dalam jiwa para sahabat sehingga mereka memilih untuk membuat sebaik mungkin. Mereka berjaya memahami Al-Quran, “Allah yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu siapakah di kalangan kamu yang paling baik amalannya.” (Al-Mulk:2)

Di dalam pengertian itqan terkandung semangat juang, disiplin diri yang tinggi dan kesungguhan meletakkan penanda aras yang menjulang apabila melakukan sesuatu perkara. Resipi inilah yang membezakan di antara orang berjaya dan orang gagal dalam tahun ini. Orang gagal tidak melakukan perkara yang dibuat oleh orang berjaya, begitu juga sebaliknya. Selamat membuka diari, selamat melangkah dengan bergaya!