Jumaat, Mei 29, 2009

25 TAHUN PASTI :- TERBELAKAH GURU PASTI?

SUDAH 25 tahun usia PASTI, yang diasaskan dengan tujuan untuk mendidik anak-anak kita kearah membina generasi bertaqwa. Sebahagiannya telahpun berjaya dan menyandang jawatan penting di mana-mana sahaja. Menjadi orang terkenal seperti Fenda di MHI TV3 yang berasal dari PASTI negeri Johor dan sebagainya lagi.

PASTI UNTUK SEMUA
Hari ini dengan kurikulum yang tersusun, memiliki buku teks sendiri, menjadikan institusi pengajian pra sekolah ini mampu bersaing dengan institusi pra sekolah lain. Penyertaannya juga tidak terbatas kepada ahli PAS ataupun umat Islam sahaja,tetapi ahli ahli UMNO sudah ramai yang meyakini pendidikan di PASTI lebih baik untuk anak anak mereka seawal usia lima tahun.

Lebih menarik lagi, di kawasan-kawasan bandar orang orang bukan Islam turut menghantar anak anak mereka ke PASTI. Umpamanya di Selangor dan penubuhan PASTI Venikam untuk kaum India di Perak awal tahun ini.

ASET
Menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan PASTI 2005-2011 kematangan PASTI kian terserlah. PASTI juga boleh berbangga kerana memiliki Pusat Latihan PASTI di Kg Kedai Buluh, Kelantan. Walaupun ianya aset PASTI Kelantan namun manfaatnya untuk semua warga PASTI seluruh tanahair. Begitu juga dengan sebuah bangunan empat tingkat berharga RM900 ribu di Taman Samudera, Batu Caves yang dimiliki oleh Jabatan PASTI Pusat. Terlalu banyak perubahan telah berjaya dilakukan oleh pengurusan PASTI khususnya di peringkat Pusat. Tahniah di ucapkan!

ELAUN
Namun di sebalik semua itu, ada sesuatu yang amat ‘segan’ untuk dibicarakan. Ianya tentang elaun ataupun gaji yang diterima. Baru-baru ini, saya berpeluang bertemu beberapa orang guru PASTI di salah sebuah kawasan, lalu ianya telah memberi inspirasi untuk saya catatkan sesuatu di sini.

Guru yang dimaksudkan hanya berkelulusan SPM. Ketika berbual dengannya saya tanyakan berapakah gaji yang di terima. Tanpa mahu berselindung, beliau menjawab hanya RM 200 sahaja. Dengan duit tersebutlah beliau menyara keluarga. Bayangkan.. di kala kos kehidupan meningkat, harga barang naik, beliau masih boleh bertahan dengan gaji sedemikian mengurus kehidupan. Aduhai betapa tulusnya hati seorang guru yang sangup bekorban sehingga ke tahap itu. Demi PASTI yang di sayangi.

Begitulah seadanya. Sebahagian besar mereka yang memilih kerjaya sebagai guru PASTI bukanlah berniat untuk mencari rezeki semata mata tetapi lebih didorong rasa tanggungjawab untuk membantu mendidik anak anak PASTI,suatu kerja yang tidak ramai orang sanggup lakukan. Kalau mereka hendak mencari rezeki semata mata mereka ada peluang yang lebih baik kerana rata rata mereka mempunyai kelulusan akademik.

“Sejujurnya, apa yang saya perhatikan masalah kebajikan guru kadang-kadang terabai apabila pihak pengurusan PASTI di cawangan mahupun kawasan hanya bergantung kepada kutipan yuran tanpa sumber kewangan lain”.

SUMBANGAN
Untuk itu, saya bagi pihak mereka, ingin merayu sokongan dari semua untuk membantu kebajikan guru guru mahupun PASTI itu sendiri khususnya. Sempena sambutan hari guru yang telah lepas, Marilah bersama kita buka minda dan menyedarkan diri yang terlena, betapa besarnya pengorbanan guru PASTI serta berbagai kesusahan terpaksa mereka hadapi dalam usaha membangunkan PASTI.

e_where2006@yahoo.com