Jumaat, Ogos 21, 2009

Ramadhan Kareem!

ESOK kita akan mula berpuasa. Hari ini merupakan hari terakhir bulan Syaaban yang sebenarnya merupakan bulan latihan di samping bulan Rejab sebelumnya. Bagi kebanyakan orang, bulan Ramadhan adalah bulan latihan tapi kalau kita perhalusi, ia sebenarnya bulan ujian atau bulan peperiksaan - setelah dua bulan sebelum itu kita membuat latihan dengan memperbanyakkan puasa sunat, membaca Al-Quran serta pelbagai amalan sunat lain. Inilah yang telah dipraktikkan oleh para salafussoleh di zaman silam.

Bagi yang sudah membiasakan diri dengan banyak berpuasa sunat pada bulan Rejab dan Syaaban, Insya-Allah ibadah puasa sepanjang bulan Ramadhan akan dapat dijalani dengan mudah. Begitu juga dengan amalan membaca Al-Quran, sekiranya sudah dilazimi sejak bulan Rejab dan Syaaban maka mudahlah usaha mengkhatam Al-Quran pada bulan Ramadhan ini. Namun, walau bagaimanapun tahap persediaan kita, Ramadhan tetap datang. Marilah sama-sama berdoa semoga kita dapat mengisi Ramadhan ini dengan amal soleh sebanyak-banyaknya, lebih baik daripada tahun lalu.

Kami warga PASTI Kawasan Kota Tinggi ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat berpuasa kepada para Muslimin dan Muslimat sekalian, semoga Allah kurniakan kita semua kesihatan dan kekuatan untuk melaksanakan ibadah di sepanjang bulan mulia ini.

Kami juga ingin memaklumkan bahawa di sepanjang bulan Ramadhan, kami tidak menyediakan makan/minum kepada murid-murid pada waktu rehat bagi menghormati bulan yang penuh barokah ini di samping bertujuan melatih murid-murid berpuasa. Walau bagaimanapun, murid-murid yang belum boleh berpuasa atau baru belajar puasa dibenarkan membawa bekal dari rumah.