Selasa, Disember 29, 2009

PENDIDIKAN & PILIHAN MURABBI DALAM PERANCANGAN KELUARGA

Oleh: Roslan Kassim

UNTUK memperoleh zuriat berkualiti, memerlukan pendidikan yang berterusan dan bersepadu. Tanpa pendidikan, anak-anak akan menjadi liar kerana terbiar mengikut bentuk acuan budaya dan adat warisan turun temurun serta kebiasaan masyarakat setempat. Maka hasilnya terserah kepada nasib, seperti peribahasa Melayu: Untung sabut timbul, untung batu tenggelam. Ibu bapa tidak harus memperjudikan nasib dan masa hadapan anak-anak mereka. Sekali tersilap pilih jalan didikan maka kerugiannya mungkin akan ditanggung beberapa generasi lamanya kerana bukan mudah untuk dipulihkan. Sehubungan ini, Syed Qutub pernah berkata: “Sesungguhnya aku yakin akan kekuatan ilmu pengetahuan. Dan aku juga meyakini kekuatan hasil kebudayaan. Namun, aku jauh lebih yakin akan kekuatan buah pendidikan”.

Dalam soal pendidikan, pendidik (murabbi) memainkan peranan yang penting. Terdapat empat ‘murabbi’ yang mempengaruhi mutu didikan anak-anak. Keempat-empat murabbi itu harus berganding bahu bertindak secara sepadu sokong-menyokong antara satu sama lain untuk mencipta kejayaan pendidikan anak-anak. Murabbi yang empat itu ialah:

1. Ibu bapa
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada seorang pun dilahirkan kecuali dalam keadaan fitrah (suci). Kedua orang tuanyalah yang menjadikannya sebagai orang Yahuri, atau Nasrani, atau Majusi”. (Riwayat Bukhari).

2. Guru-guru
Untuk mendalami selok-belok ilmu pengetahuan agama dan kemahiran hidup perlukan bimbingan daripada guru-guru.

3. Kawan-kawan
Pergaulan banyak mempengaruhi anak-anak hinggakan jika ingin tahu perangai seseorang maka lihat sahaja tingkah laku kawan-kawan rapatnya. Sabda Nabi SAW: “Manusia dipandang atas perjalanan kawannya, maka hendaklah seseoang kamu memilih siapa yang perlu dia berkawan dengannya”. (Riwayat Tirmidzi).

4. Suasana persekitaran (lingkungan dan kejiranan)
Sifat anak-anak yang mudah meniru dan mengambil contoh daripada kelakuan yang mereka lihat menjadikan mereka mudah terpengaruh dengan keadaan sekeliling. Suasana dalam rumah tangga, kejiranan dan media massa yang menjadi bahan bacaan, tontonan dan pendengaran anak-anak termasuk antara yang mempengaruhi didikan.

Di antara kesemua murabbi ini, ibu bapa yang paling berpengaruh terhadap corak perkembangan anaknya. Ibu bapalah yang memilih guru untuk mengajar anak-anak mereka ilmu pengetahuan, menentukan siapa rakan pergaulan dan lingkungan kejiranan tempat tinggal.

Atas sebab ini Allah SWT telah memerintahkan kepada setiap ibu bapa untuk mendidik anak-anak mereka dan bertanggungjawab dalam didikannya. Firman-Nya: “Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka..” (At-Tahrim: 6).

Bukan Satu Pilihan
Maka dengan sebab itu mendidik anak-anak bukan lagi satu pilihan tetapi kewajipan kepada ibu bapa. Mahu tidak mahu, sama ada suka atau tidak, ibu bapa tidak ada pilihan kecuali mendidik anak-anak mereka. Pendidikan bukanlah hadiah daripada ibu bapa kepada anak-anak, tetapi amanah Allah kepada orang tua mereka. Anak-anak akan menjadi apa sahaja yang diajarkan orang tua kepada mereka. Sifat dan tingkah laku orang tuanya pun akan menurun kepada si anak; bagaimana acuan maka begitulah bentuk kuihnya.

Justeru apabila orang tua memahami betapa besar pengaruh lingkungan rumah bagi kehidupan anak, maka ibu bapa berkewajipan penuh mempersiapkan anak dan melindunginya daripada kehinaan serta memastikan agar tumbuh di dalam jiwa anak-anaknya roh agama dan kemuliaan.

Rumah adalah madrasah dan diibaratkan sebagai benteng sebuah akidah yang harus dikawal ketat setiap sudut daripada serangan musuh. Ibu bapa juga perlu memainkan peranan sebagaimana seorang petani yang sentiasa mencabut duri dan tanaman asing yang mengganggu tanaman yang ia tanam serta membuang musuh tanaman; agar tanaman tersebut dapat tumbuh dan berkembang dengan baik. Demikian nasihat Imam Ghazali rhm. tentang makna ‘tarbiyah’ dalah bukunya Ayyuhal Walad (Wahai Anak).

Kemudian, apabila anak-anak sudah sempurna ‘mumaiyiz’ maka ibu bapa bertanggungjawab memilih murabbi kedua dalam hidup mereka. Ibu bapa harus mencontohi salafussoleh zaman dahulu yang tahu bagaimana memilih para pendidik untuk mendidik anak-anak mereka akhlak yang mulia, ilmu pengetahuan yang berguna dan cara hidup yang baik.

Uqbah bin Abu Sufyan, apabila menyerahkan anaknya kepada seorang pendidik meninggalkan pesan: “Mula-mula sekali sebelum engkau memperbaiki anakku, hendaklah engkau memperbaiki dirimu sendiri, kerana matanya menumpu kepadamu. Suatu yang baik padanya ialah apa yang engkau pandang baik, dan yang buruk pula ialah apa yang engkau pandang buruk. Ajarkanlah dia perjalanan para ahli bijaksana, dan akhlak para budiman. Ancamlah mereka dengan diriku, dan didiklah mereka tanpa membandingkan diriku. Jadilah baginya laksana seorang tabib yang tidak tergesa-gesa menentukan sesuatu ubat, sebelum dia tahu penyakitnya. Jangan kau bergantung atas keuzuran daripadaku, sebab sesungguhnya aku telah bergantung sepenuhnya kepada kebolehan dan pengalaman yang ada padamu”.

Para salafussoleh juga kerana terlalu mengambil berat terhadap anak-anak akan sentiasa mengadakan perhubungan yang rapat dengan para pendidik anak-anak mereka. Ini kerana mereka bimbang kalau anak-anak mereka tidak dididik menurut cara yang mereka mahu atau anjurkan. Abdul Malik bin Marwan pernah menasihatkan pendidik anaknya dengan berkata: “Ajarkanlah mereka kebenaran, sebagaimana engkau mengajar mereka membaca Al-Quran, sentiasa biasakan mereka dengan akhlak yang baik, bicarakan kepada mereka dari syair-syair supaya mereka berani dan bersemangat, biasakan mereka duduk bersama orang-orang yang mulia dan ahli ilmu pengetahuan dan jauhkanlah mereka dari bercampur dengan orang-orang yang rendah budinya, sebab mereka itulah orang-orang yang paling buruk kelakuannya, hormatilah mereka di hadapan ramai, dan cela mereka secara rahsia, dan pukullah mereka jika mereka berdusta, kerana dusta itu menarik kepada maksiat, dan maksiat pula menarik kepada api neraka”.

Sikap para salafussoleh terhadap pendidikan anak-anak ini harus dicontohi oleh para ibu bapa dalam memilih guru dan pendidik untuk anak-anak mereka. Tanggungjawab mendidik tidak diserahkan bulat-bulat kepada guru dan sekolah sahaja. Bahkan terus dipantau oleh ibu bapa dan dipastikan ada kesinambungan antara pendidikan di rumah dan di sekolah.

Usaha mendidik anak-anak hendaklah dilakukan secara berterusan tanpa mengira waktu dan tempat. Malah ia memerlukan tindakan bersepadu daripada semua murabbi dengan menitikberatkan kaedah pengajaran yang betul dan prinsip pendidikan yang amali lagi sihat. Walaupun ramai yang terlibat, namun di pundak bapa sebagai ketua keluarga, terpikul amanah Allah yang akan dihisab nanti.