Rabu, Disember 23, 2009

'POWER'NYA RATU BUAH

KITA di bumi Malaysia tidak hairan dengan manggis. Tiba musimnya, manggis kelihatan bersepahan di kampung-kampung. Di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, manggis agak agak bernilai. Paling-paling harganya RM5 sekilo. Selalunya diganding makan dengan durian untuk menyejukkan badan. Musimnya juga sama dengan durian - satu lagi tanda kebijaksanaan Allah yang mengatur pengeluarannya serentak. Justeru, tentunya kita dianjurkan makan durian dengan manggis. Malah Nabi SAW menyebutkan bahawa makanan yang bersifat panas apabila dimakan, mesti disejukkan dengan makanan yang bersifat sejuk!

Di Barat lain pula ceritanya, terutama di Amerika dan Kanada. Jika di Malaysia durian digelar 'raja segala buah', di Barat manggis diberi penghormatan tinggi dengan gelaran 'ratu segala buah'. Selayaknyalahg 'ratu' mendampingi 'raja'. Dikatakan harga manggis di Amerika mencecah AS$11 sebiji.. agak-agak hampir RM40 sebiji.. Allahu akbar! Hmm.. baru kita tahu betapa tingginya nilai sebiji manggis. Biarpun mahal, masyarakat Barat tetap membelinya kerana potensi kesihatan yang ada pada buah manggis. Malah, di sana manggis dikategorikan sebagai buah eksotik dan buah ajaib.

Di Amerika dan Kanada, manggis semakin popular dan mendapat tempat. Mahalnya bukan sahaja kerana potensi kesihatan yang dimiliki manggis, tetapi juga kerana sukar hendak mendapatkannya. Ia diimport dari Asia. Bagi memastikan bekalan manggis sentiasa ada di pasaran, maka manggis dijadikan jus, dibotolkan dan dijual pada hara AS$30 sebotol sebagai rangkaian makanan kesihatan. Ia juga dijual melalui rangkaian syarikat jualan langsung. Mengapa manggis semakin digilai di Amerika Syarikat dan Kanada?

ANTIOKSIDAN BERKUASA
Sejak manggis diperkenalkan di Amerika dan Kanada, penyelidikan saintifik mula dilakukan secara besar-besaran beberapa tahun lalu. Hasilnya, manggis didapati sarat dengan 'xanthones' iaitu antioksidan yang sangat berkuasa. Manggis mengandungi kumpulan antioksidan yang lengkap dan hingga kini lebih 40 antioksidan di dalam manggis telah dikenal pasti. Antioksidan membantu menentang radikal bebas. Betapa sihat pun gaya hidup kita, kita tetap terdedah kepada radikal bebas dari udara, air dan pencemaran makanan.

Xanthones yang paling bermanfaat ialah Alpha Mangostin dan Gamma Mangostin. Xanthones ini didapati mempunyai banyak manfaat dengan menggalakkan sistem imun dan merupakan antibiotik, antifungal, antiviral semula jadi; malah yang paling penting sekali ialah ia merupakan antiradangan semula jadi.

PENCEGAH PENYAKIT KRONIK
Kerana mempunyai unsur antioksidan yang sangat bermanfaat, ahli penyelidik mula menunjukkan minat terhadap produk daripada manggis. Penyelidik kanser misalnya, mendapati unsur-unsur di dalam manggis berkesan membunuh sel-sel kanser. Keupayaannya sama seperti ubat-ubat standard kemoterapi.

Biarpun kebanyakan penyelidikan yang terlibat masih dilakukan di makmal dan tidak terhadap manusia secara langsung, manfaat manggis didapati memang hebat. Manggis dikatakan mampu mencegah kanser hinggalah artritis.

MANFAAT LAIN
Selain potensi kesihatan yang telah disebutkan, manggis juga dikatakan membantu:
  • Menggalakkan awet muda.
  • Menggalakkan paras tenaga yang baik.
  • Memperbaiki sistem edaran kesihatan seperti menguatkan/melindungi jantung, mengurangkan radangan di dalam arteri, membantu menurunkan kolesterol/lemak LDL darah.
  • Memberi kesan antidepresi kerana pengaruh positif terhadap serotonin.
  • Mencerdaskan mental dan otak kesan daripada sirkulasi darah yang lebih baik.
  • Membaiki masalah alahan/sebagai penghalang histamina semula jadi.
Kita di Malaysia bagaimana? Tidak mahukah turut sama menghargai manggis yang Allah jadikan hidup subur di tanah Malaysia? Beruntunglah anda yang di rumahnya ada pokok manggis yang berbuah ranum!

TIP MEMILIH MANGGIS
Pilihlah yang berkulit ungu gelap atau ungu kemerahan. Elakkan yang berwarna kebiruan atau hitam. Unsur yang paling berkhasiat pada buah manggis ialah pada kulitnya berbanding isinya yang putih.

MENGUKUR ANTIOKSIDAN
Satu cara mengukur potensi antioksidan di dalam makanan ialah melalui uji kaji yang dipanggil uji kaji Kapasiti Penyerapan Radikal Oksigen (Oxygen Radical Absorbence Capacity). Melalui uji kaji ini, makanan yang dipilih boleh dibandingkan antara satu sama lain dalam konteks potensi antioksidan dan ia diberi angka yang dipanggil nombor ORAC. Sesuatu yang menarik untuk kita ketahui, manggis mendapat nombor ORAC yang paling tinggi dalam uji kaji tersebut!

DIHARAM IMPORT
Oleh kerana manggis tidak dibenarkan import secara sah oleh Amerika Utara (kecuali Kanada dan Hawaii), maka penjualan manggis di Amerika Syarikat dihadkan kepada jus yang mengandungi patinya. Pengharaman import ini disebabkan oleh tiadanya penyaringan terhadap lalat buah. Bagaimanapun, pada tahun 2007, Pentadbiran Ubat-ubatan dan Makanan Amerika Syarikat telah membatalkan pengharaman ini bagi membenarkan pengimportan manggis teriradiasi.