Selasa, Mei 10, 2011

UMAMAH BINTI ABUL ASH – DIA SELEPAS FATIMAH

KEHADIRAN Umamah dalah hidup Rasulullah SAW amat dirasai baginda. Ia mengubat duka dan rindu Rasul kepada puterinya, Zainab. Tempat Rasul menumpahkan seluruh kemanjaan dan kemesraan seperti yang ditumpahkan kepada Almarhumah ibu Umamah dahulu. Menyerlah kegembiraan Rasul melihat senyum atau melayan keletah cucu baginda yang seorang itu.

Sepanjang usia keremajaan Umamah, kasih sayang Rasulullah SAW terhadap cucunda baginda itu tidak berubah. Baginda pernah mengalungkan seutas loket manik di leher Umamah. Hadiah berharga itu dibawa dari Habsyah. Pada mulanya para Ummahatul Mukminin mengira pastilah Sayidatina Aisyah yang bakal memilikinya kerana Rasul SAW menyebut akan memberinya kepada seorang yang sangat baginda sayangi daripada keluarganya.

Bukan sahaja menjadi penghibur hati Rasulullah SAW. Umamah r.ha juga menjadi penyembuh lara makciknya, Sayidatina Fatimah r.ha. Sepanjang hayatnya, Fatimah menyimpan kasih sayang yang cukup dalam terhadap kakaknya, Zainab. Kakaknya telah memeliharanya sedari kecil selepas kematian ibunda seperti anak sendiri.

Melihat Umamah membesar di hadapan mata dengan sedikit sebanyak mewarisi iras Almarhumah ibunya, hati Fatimah sesekali diruntun rindu. Merasa tidak rela anak saudaranya itu berjauhan daripada keluarga Rasulullah SAW, kepada suaminya Fatimah meninggalkan amanat mengambil Umamah menjadi isteri sekiranya kematian lebih dahulu menjemputnya.

Umamah pun secara sah dinamakan sebagai calon isteri Sayidina Ali k.w. Menghormati rasa cinta serta kasih sayang yang tidak berbelah bagi, wasiat itu pun dituruti oleh Sayidina Ali.

Kisah Sayidina Ali k.w. dengan Umamah r.ha persis kisah Rasulullah SAW dengan Sayidatina Aisyah r.ha. Selama hidup di samping Sayidatina Khadijah r.ha, Rasulullah tidak beristeri lain. Sehinggalah selepas kewafatan Ummul Mukminin pertama itu, barulah Rasulullah mengahwini Aisyah.

Demikianlah Sayidina Ali. Sayidina Ali sangat menyayangi Umamah binti Abul Ash r.ha. Banyak faktor yang mendorong Sayidina Ali k.w. melimpahkan seluruh perhatian dan cinta kasih kepada isteri barunya itu. Selain sebagai isteri, Umamah adalah anak saudara Fatimah. Umamah adalah gadis pilihan yang dicalonkan oleh Fatimah, isteri pertama Sayidina Ali yang amat disayanginya.

Umamah r.ha berkesempatan menyaksikan saat-saat yang penuh kegoncangan dalam struktur pemerintahan dua orang Khulafa ar-Rasyidin terakhir. Kewafatan Sayidina Uthman r.a. menjadikan situasi semakin tegang. Namun, tidak sekali-kali mencabar kepatuhan dan taat setia Umamah kepada khalifah umat berikutnya yang juga adalah suaminya.

Hanya Sayidina Ali k.w. tidak sempat lama melaksanakan tanggungjawab sebagai orang nombor satu dalam pemerintahan dan pentadbiran umat Islam. Umamah r.ha menangis semahu-mahunya kewafatan suami tercinta. Tertegun sejarah mendengar tangisan yang pecah daripada sebuah empangan cinta kasih yang telah dibina bersama-sama.
Bukan semata-mata untuk kenikmatan dan kebahagiaan semasa hayat, bahkan selepas mati pun biarlah kebahagiaan itu terus dinikmati oleh salah seorang yang masih hidup – sama ada si isteri atau si suami.

Namun harapan itu lebih diberatkan kepada si isteri kerana ia luahan hati si suami, Sayidina Ali k.w... “Sekiranya aku pergi dahulu menghadap Allah, dan kiranya masih terbuka hatimu untuk bersuami, kahwinilah al-Mughirah bin Naufal bin al-Haris.”
Rupa-rupanya pesan yang sama telah juga disampaikan kepada al-Mughirah. Atas rasa tanggungjawab memelihara amanah, Sayidina Ali meminta sahabat baiknya itu sudi melamar Umamah sebagai isteri, selepas kewafatannya nanti. Dia cukup yakin dengan kejujuran, kemuliaan budi serta sikap al-Mughirah yang sangat bertanggungjawab. Umamah akan terus menikmati kehidupan yang aman, bahagia dan sejahtera.

Umamah binti Abul Ash r.ha mengerti maksud sebenar wasiat suaminya itu dan dia tidak sanggup berdepan cabaran hebat hidup menjanda. Membalas kesetiaan dan kasih sayang suami yang melimpah ruah kepadanya, Umamah pun membuka pintu hatinya menerima lamaran al-Mughirah bin Naufal r.a. Hiduplah Umamah di samping al-Mughirah sehingga ke wafatnya.