Rabu, Januari 27, 2010

SOLAT – BEZAKAN SEDAR DAN ISTIQAMAH

ORANG yang sedar solat itu penting akan mula bersungguh-sungguh menunaikan solat. Namun pasang surut hanya kerana sedar menunaikan solat fardhu itu wajib tetap ada. Gangguan iblis, syaitan dan kelalaian dibuai hawa nafsu tetap akan dihadapi oleh ramai orang. Akhirnya, kita kembali melewat-lewatkan solat.

Untuk kekal istiqamah (konsisten) dalam solat adalah sangat payah sebenarnya. Kekal istiqamah menunaikan solat pada awal waktu lagi payah sebab itulah Rasulullah SAW sangat menegaskan tuntutan solat berjemaah. Jemaah lambang kekuatan dan kesatuan hati. Hikmah keberkatan solat berjemaah boleh mencipta suasana istiqamah beribadah dan menanamkan roh cinta solat pada awal waktu, selain pahala berganda turut membentuk peribadi, berasakan kerja-kerja lain mendapat berkat kesan memuliakan Allah pada tuntutan yang sangat wajib ini. Roh pencinta solat berjemaah paling ditakuti oleh iblis dan syaitan.

Ada orang mampu bersolat tetapi kebiasaannya solat akan diborong pada penghujung waktu. Contohnya, solat Zuhur akan dibuat pada akhir waktu sebelum masuknya waktu Asar. Begitu juga solat Maghrib dan Isyak. Alasan yang diberi, “Daripada tak buat langsung, tak apalah buat lambat. Satu lambat, satu lagi awal waktu. Kira ok lah tu...”

Ya, kira ok di mata kita, tapi Nabi SAW tidak mengajar kita buat begitu. Bayangkan kalau kita hendak bertemu dengan raja maka kita pilihlah di antara dua masa seperti ini, janji dengan raja sepatutnya jam 1.30 tengahari tapi kita tangguh ke jam 4 petang. Kita lewatkan hampir tiga jam dengan niat kita boleh jumpa raja sekali lagi pada awal waktu apabila masuk waktu petang.

Secara logiknya seronokkah kita membawa temujanji yang sangat lewat atas alasan semata-mata mahu memenuhi hajat kita yang lain-lain dulu. Agak-agak dapatkah apa yang kita hajati apabila tuntutan dibuat sambil lewa sedangkan terlalu banyak perkara yang hendak dipohon? Kenapa kita sanggup abaikan tanggungjawab ini sehingga penghujung waktu?

Kerana kita tidak nampak siapa yang kita sembah, kita tak nampak fizikalnya seperti mana kita nampak raja pemerintah dunia atau bos kita di pejabat? Allah hanya akan kita ‘nampak’ apabila kita punya kekuatan di hati untuk merasakan Allah ada di mana-mana, rasa Allah sentiasa memerhati, rasa Allah memakbulkan sebanyaknya doa yang kita pinta.

Lalu bagaimana untuk datangkan rasa seronok beribadah seperti ini? Rasa cinta mesti dipupuk setiap hari tanpa mengenal erti jemu, seperti mana kita cintakan suami, kita berbakti kepadanya hari-hari. Kita jaga kebersihan makan pakainya, kita jaga ketenangan hatinya, kita bersama kongsi susah senang dengannya. Begitu juga suami yang cintakan isteri, curahan kasih sayang dan pengorbanannya tidak pernah berbelah bahagi kepada kita sehingga kita kian tua. Semakin lama semakin sayang. Semakin banyak halangan kehidupan berumah tangga yang dilalui dengan tenang dan sabar, semakin kental kasih antara kita berdua.

Begitulah dengan solat, untuk dapat kemanisannya tidak boleh dibuat sehari dua. Mesti ditubi hari-hari untuk paksa diri seronok solat. Tuntutan solat berjemaah mesti disuburkan kepada anak-anak sejak kecil lagi supaya kecintaan kepada kehidupan bersolat dirasakan cukup penting. Insya-Allah anak-anak yang dibentuk dalam budaya hidup seronok solat berjemaah akan mudah melaksanakannya dan mempunyai keyakinan hidup dalam bermasyarakat.