Selasa, Januari 12, 2010

PENGARUH BAKA & KESOLEHAN ORANG TUA

BAIK benihnya maka akan baiklah tanaman dan hasil tuaiannya. Demikian juga usaha membentuk sebuah keluarga Mukmin yang baik, harus bermula dengan benih yang baik. Baik yang dimaksudkan di sini bukan sahaja dari segi baka dan latar belakang keturunan yang baik-baik, tetapi juga baik pegangan agama dan adab sopan.

Benih baka yang baik haruslah bermula dengan diri sendiri dahulu. Untuk mendapat jodoh suami yang soleh atau isteri yang solehah maka perlu terlebih dahulu berusaha menjadikan diri masing-masing orang soleh / solehah. Ini kerana Allah akan menjodohkan seseorang itu dengan pasangan yang sepadan dengannya.

Firman Allah SWT: “Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (pula). Wanita-wanita yang baik (solehah) adalah untuk lelaki-lelaki yang baik (soleh), dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).” (An-Nur: 26)

Langkah awal dalam perancangan membentuk keluarga sakinah ini perlu diikuti dengan mencari isteri solehah yang bakal menjadi ibu kepada anak-anaknya. Sebaik-baiknya pilihlah isteri yang subur (mempunyai ramai adik-beradik), bersifat penyayang dan berjiwa pendidik. Pentingnya hal ini hingga Rasulullah memerintahkan agar memilih isteri dengan teliti sebelum bernikah. Dari Sayidatina Aisyah r.ha. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Pilihlah tempat yang baik untuk nutfah (air mani) kamu.” (Riwayat Daru Qutni)

Di dalam kitabnya, Nasihat Al-Muluk, Imam Mawardi rhm. menetapkan bahawa memilih isteri merupakan hak seorang anak dari bapanya. Beliau menukilkan kata-kata Sayidina Umar Al-Khattab r.a.: “Hak seorang anak, pertama sekali adalah mendapatkan seorang ibu yang sesuai dengan pilihannya, kemudian memilih wanita yang akan melahirkannya, iaitu seorang wanita yang memiliki kecantikan, terhormat, kuat beragama, yang menjaga diri, berakal dan berakhlak baik.”

Justeru itu, sebaik-baik wanita yang hendak dinikahi adalah yang didasari atas agamanya, ketaatannya, ketakwaannya dan taubatnya kepada Allah SWT. Dia akan mampu membahagiakan suami, menurut perintahnya dan menyenangkan hati apabila dipandang. Wanita begini juga akan berupaya mengawal dan menjaga dirinya, harta suaminya dan mendidik anak-anaknya.

Apabila isteri yang solehah ini menjadi seorang ibu, dia akan selalu memberikan anaknya makanan atas dasar keimanan danm kasih sayang. Anaknya diberi minum air susu terbaik, yang telah selalu diperdengarkan zikrullah dan selawat ke atas Nabi SAW. Ibu yang solehah juga tidak akan jemu memberi didikan takwa dan menanamkan kecintaan kepada agama Islam dalam diri anaknya sampai ke akhir hayatnya.

MERISIK LATAR BELAKANG
Perlu juga difahami bahawa disunnahkan merisik latar belakang keluarga ketika mencari pasangan hidup kerana faktor baka dan keturunan turut memainkan peranan penting dalam pembentukan keluarga sakinah. Anak-anak adalah belahan baka keturunan ibu dan bapanya. Dalam maksud yang sama, Sayidatina Aisyah rha. berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Pilihlah olehmu dalam menempatkan nutfah (air mani). Sesungguhnya seorang perempuan melahirkan anaknya yang akan mirip dengan saudara-saudaranya.” (Riwayat Ibnu Asakir)

Sekurang-kurangnya terdapat tiga aspek yang diperturunkan kepada anak daripada ibu bapanya iaitu ciri-ciri rupa bentuk fizikal, kecerdasan akal dan bibit-bibit tabiat. Ciri-ciri rupa bentuk fizikal seperti warna kulit, bola mata dan rambut serta kemancungan hidung dan seumpamanya tidak boleh diubah. Malah dihukumkan haram mengubah kejadian ciptaan Allah SWT.

Namun begitu, tahap kecerdasan mental dan tabiat tingkah laku masih boleh berubah dengan campur tangan didikan dan latihan kebiasaan serta rangsangan. Jika tabiat tingkah laku manusia tidak boleh diubah dan dibaiki, masakan didatangkan para Nabi dan Rasul. Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya aku diutuskan kepada sekalian manusia untuk menyempurnakan budi pekerti yang mulia.” (Riwayat Ahmad)

Memahami hal ini maka orang tua harus bijak mengecam bibit benih tabiat baik anak-anak sejak kecil lagi untuk dirangsang dan dipupuk agar terus subur. Demikian juga dengan bibit benih tabiat buruk harus dikenal pasti untuk dibendung. Sebenarnya hal ini tidak sukar untuk dilakukan oleh ibu bapa, kerana bibit-bibit tabiat baik atau buruk itu datangnya daripada diri mereka sendiri.

Anak-anak juga akan menjadi apa sahaja yang diajar dan dibiasakan oleh orang tua kepadanya. Tanpa diajar sekalipun, akhlak dan tingkah laku orang tua mudah ditiru oleh anak-anak melebihi daripada kata-katanya. Amat beruntung sekali jika akhlak dan perangai baik yang ditunjuk ajar oleh orang tua maka akan baiklah akhlak dan perangai anak-anaknya nanti. Sebaliknya rugi sekali jika akhlak buruk dan jahat yang diteladani oleh anak-anak.

MEMELIHARA DIRI
Menyedari kesolehan mempunyai pengaruh secara langsung terhadap diri anak-anak, maka orang tua perlu sentiasa menjaga diri, adab dan pergaulan agar tidak terkeluar dari batas kesolehan. Memelihara diri daripada terjerumus ke dalam dosa dan kefasikan perlu dilakukan setiap ketika dan tempat, sama ada di hadapan mahupun di belakang anak-anak.

Ini penting memandangkan Allah akan membalas secara tunai kelakuan orang tua sama ada baik atau buruk dengan kelakuan anak-anak terhadap mereka. Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Nabi SAW bersabda: “Jauhkanlah dirimu dari wanita-wanita orang lain, nescaya wanita-wanitamu (isteri dan anak perempuan) akan menjaga kesuciannya. Dan berbaktilah kepada orang tuamu, nescaya anak-anakmu akan berbakti kepadamu.” (Riwayat Hakim)

Tidak cukup setakat itu, orang soleh zaman dahulu membuat perjanjian dengan Allah agar dikurniakan zuriat yang baik. Syeikh Al-Tusturi rhm. berusaha sedaya upaya mendoakan anaknya yang saat itu masih berada di tulang sulbinya (masih berupa air mani) dengan mengamalkan beberapa amalan soleh yang khusus dengan harapan Allah akan mengurniakannya anak yang soleh.

Disebutkan dalam kitab Hayyiah Ibnu ‘Abidin, beliau berkata: “Sesungguhnya aku telah mengadakan perjanjian dengan Allah semenjak anakku masih berada di alam ghaib, bahawa aku akan memelihara anak-anakku sejak saat ini hingga dikeluarkan anakku oleh Allah ke alam nyata ini.”

Dalam hal yang sama, seorang tokoh sufi salafussoleh, Said bin Musaiyab rhm. berkata, “Ketika aku sedang solat, aku ingat anakku; maka aku menambah solatku.” Seorang salafussoleh yang lain telah berkata kepada anaknya: “Wahai anakku, aku telah memperbanyakkan ibadat solat semata-mata demi diri kamu.”

Selain melakukan amal soleh dan membanyakkan amal untuk anak mereka yang bakal lahir, mereka tidak jemu berharap dan memanjatkan doa. Dari Umar Al-Khattab r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kamu semua meninggalkan doa agar memiliki anak; sebab apabila seseorang itu meninggal dan tidak memiliki satu pun anak maka terputuslah namanya.” (Riwayat Thabrani)

Kemudian apabila anak-anak mereka telah lahir, mereka tidak jemu mendidik. Bahkan berwasiat kepada anak-anak sebagaimana dilakukan oleh para Nabi agar bertakwa dan berpegang teguh kepada agama Allah. Inilah jalan hidup para Nabi dan Rasul, sebagaimana kisah Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Daud a.s. yang diceritakan dalam Al-Quran.

Firman Allah SWT: “Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Yaakub. (Ibrahim berkata): Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam agama Islam. Apakah kamu hadir ketika Yaakub kedatangan (tanda-tanda) maut, ketika dia berkata kepada anak-anaknya: Apakah yang akan kamu sembah sepeninggalanku? Mereka menjawab: Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu, Ibrahim, Ismail dan Ishak; iaitu Tuhan yang Maha Esa dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya.” (Al-Baqarah: 132 -133)